Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Handlarna om reafesten: "Det brukar vara en succé"

Från ganska lugnt till säljsuccé. Handlarna i Finspång har olika upplevelser under Black Week. "Det började redan i måndags, det var helt hysteriskt", säger Örjan Fritiofsson, Elon ljud & bild i Finspång.

Rebecka Pedersen, Caroline Esping, Örjan Fritiofsson och Fabiola Nestor-Lind berättar om hur försäljningen gått under Black Week.

Rebecka Pedersen, Caroline Esping, Örjan Fritiofsson och Fabiola Nestor-Lind berättar om hur försäljningen gått under Black Week.

Foto: Mikael Grip

Finspång2021-11-26 19:30
undefined
"I måndags när Black Week började var det helt hysteriskt i butiken", berättar Örjan Fritiofsson på Elon ljud & bild.

Sista fredagen i november har blivit Black Friday med stora delar av svenska folket. Det är då handlarna enligt reklamen tokrear ut varor efter förlagan i USA. Black Friday har också mer och mer blivit Black Week.

– Hela den här veckan är riktigt bra för oss. På en dag säljer vi lika mycket som vi annars gör under en normal vecka, säger Örjan Fritiofsson.

I en undersökning av prisjämförelsetjänsten Pricerunner visar de att en del företag höjer sina priser på varor några veckor innan den här reaveckan, för att sedan sänka dem till ordinarie pris för att kunden ska tro att det är billigare.

– Nej, så går inte att göra. Vi kan stå för våra reapriser och har järnkoll, berättar Örjan Fritofsson.

undefined
Rebecka Pedersen, butikschef på Jysk i Finspång gläds över Black Week. "I torsdags sålde vi för 123 000 kronor, vilket är galet bra", säger hon.

På Stora Coop Viberga ser det utifrån bara ut som att det är butikskedjan Jysk, som satsar extra på Black Friday. Det är gott om svarta skyltar med tydliga rabattbudskap, både utanför och inne i butiken. 

– Den här veckan är viktig för oss och det brukar vara en succé. I torsdags sålde vi för 123 000 kronor, vilket är galet bra. En normal dag säljer vi för 20 000 - 30 000 kronor, säger Rebecka Pedersen, butikschef Jysk Finspång.

Är det några speciella varor som går extra bra?

– Frottéhanddukar och tyngdtäcken har varit mycket populära hittills, förklarar Rebecka Pedersen.

undefined
"Vår känsla är att Black Week inte är lika stort som det har varit tidigare", menar Fredrik Brungs, ägare till klädbutiken Royal.

Vägg i vägg till Jysk ligger klädbutiken Royal. Där är det mer nedtonat med skyltningen för Black Friday.

– Vår känsla är att Black Week inte är lika stort som det har varit tidigare. Kanske lägger folk mer pengar på upplevelser, men vi har en del erbjudanden den här veckan som har fungerat helt okej, säger ägaren Fredrik Brungs.

undefined
Fabiola Nestor-Lind ser till att de 1 700 klubbmedlemmarna får förtur på rean under Black Weekend.

I centrum besöker vi Mingla hon & han. Även där är det synliga budskapet om den speciella reaveckan lågmält.

– Vi har 1 700 klubbmedlemmar som vi skickat ut erbjudanden till via SMS, med vårt budskap om Black Weekend. Skyltarna i butiken kommer upp under lördagen. Vi vill ge våra medlemmar förtur på rean, säger delägaren Fabiola Nestor-Lund.

undefined
Caroline Esping, ägare till Hälsa på, vill komma ifrån konsumtionshetsen och tycker att folk borde unna sig en behandlig för det egna välmåendet, istället för att jaga reapriser.

Hos Hälsa på vill förstås ägaren Caroline Esping sälja sina produkter. Men hon har en annan ingång i det hela.

– Jag är inte mycket för konsumtionshets. Jag har ett erbjudande på en behandling. Det är bättre att unna sig själv något för välmåendet, än att stressa runt och leta reapriser, säger hon.

Karta: Finspång
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!