Just kaffe är en produkt som ökat i pris med nästan 30 procent, de senaste tolv månaderna. Det visar färsk statistik från Statistiska centralbyrån (SCB). Andra varor som ökat mycket i pris är tomater, päron, vitkål, färsk lax, honungsmelon och apelsiner. Där ligger ökningarna mellan 16 till 25 procent.
– Visst märks prisökningarna. Speciellt när vi storhandlar, det blir en högre slutsamma varje gång. Speciellt grönsaker tycker jag har gått upp i pris, säger trebarnsmamman Terese Johansson när dottern Amelia scannar ett paket tomater på Willys.
Har de ökade priserna förändrat ert köpbeteende?
– Ja, till viss del. Jag tänker nog efter lite mer vad jag stoppar i vagnen. Dessutom är vi noga med att äta upp allting vi har i kylskåpet och slänger inte mat slentrianmässigt.
Marie Persson har också känt av de ökade matpriserna.
– Det mesta har blivit dyrare, speciellt frukt och grönt. Jag kollar mer efter billigare priser nu jämfört med förut. När jag ska betala tänker jag varje gång att det blev dyrt, berättar hon.
Sebastian Gustavsson är teamchef på Willys i Finspång.
– De höga kaffepriserna är ett återkommande samtalsämne från våra kunder. Den senaste tiden har vi sett en ökning när det gäller försäljning av kampanjvaror. Det gäller alla varor, förklarar han.
Vi träffar tre kassörskor på Stora Coop Viberga som möter många kunder varje dag.
– Visst knorras det här och där att det har blivit dyrare. Men behöver man kaffe så köper man det, trots att det kostar mer. Jag hade förväntat mig att kunderna skulle reagera ännu mer, säger Helene Arvidsson Axelsson.
Lillemor och Åke Sjöblom pustar ut i handlandet.
– Än så länge kan vi handla det vi vill. Kaffet är heligt. Visst gör jag storkok och fryser in, men det har jag gjort i många år, berättar Lillemor.
Christer Vesterlund väger en påse äpple för att få ett pris. Äpple är en vara som faktiskt gått ner i pris med fyra procent de senaste tolv månaderna.
– Generellt har priserna gått upp, det märks i plånboken. Allt som är gott har ökat i pris, säger han.
– Vi försöker att inte handla så mycket varje gång, så att frukten inte ska mögla, säger Irene Larsen.
Enligt SCB finns det också en del varor som blivit billigare i Sverige under de senaste tolv månaderna. Purjolök och avokado har blivit 45 respektive 21 procent billigare.