Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bergsbron innan den rasade ner

"Norrköping: Gamla Bergsbron". Så står det på det här gamla vykortet, som visar den smalare föregångaren till den Bergsbron, som vi har idag och som ju är mycket större.

Gamla Bergsbron som rasade 1899.

Gamla Bergsbron som rasade 1899.

Foto: Okänd

Fastighets- & byggnadsindustri2024-04-07 15:00

Bild från förr

Det handlar om den bro, som knyter samman Kungsgatan över Strömmen.

Noterbart är att Strykjärnet, numera Arbetets museum, saknas på det här vykortet.

Inte så konstigt, eftersom Strykjärnet, som på senare år utsetts till Sveriges vackraste industribyggnad, uppfördes först 1917, och säkerligen inte ens var påtänkt, när den här bilden togs i slutet av 1800-talet.

Laxholmen, på vilken Strykjärnet byggdes, syns uppe till höger på kortet.

När det gäller den här gamla vackra bron, byggdes den 1775 av sprängd gråsten och lär ha bestått av hela 17 valv, som bar upp själva bron.

Men 1899 rasade delar av bron ner i Strömmen och ska så när ha dragit med sig ett hästekipage, men både hästen och kusken lär ha klarat sig över bron, nästan som ett under.

Bron har sannolikt fått sitt namn från stadsdelen Bergskvarteret. Till en början användes benämningar såsom ”Nya Västerbron, ”Västra bron”, ”Västerbron” och ”Bron på Berg”, men på 1719 års karta kallades den för första gången ”Bergs Broen”. ”.

Nästan omedelbart efter raset av den här gamla stenbron 1899, började man projektera för en ny upplaga av Bergsbron, som byggdes i betong och invigdes 1901. 

Den bron använder vi än idag. Den har fyra, långa valv och många anser den vara Norrköpings vackraste bro.

Men den här gamla Bergsbron på vykortet, var väl ganska vacker den också?

Angående byggnaderna på bilden, finns en hel del kvar än i dag och ingår i Industrilandskapet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!