Knappt hälften av tjänstemännen i Östergötland hinner utföra alla sina arbetsuppgifter och lika få kan tacka nej till extrajobb utan att det får konsekvenser.
Det visar en undersökning som Novus utfört på uppdrag av Unionen.
– Det är orimligt. Vi behöver bättre balans mellan krav och resurser på våra arbetsplatser, säger Martin Linder, ordförande för Unionen.
Bara hälften av tjänstemännen i Östergötland får ordinarie arbetstimmar att räcka till för att hinna med alla sina arbetsuppgifter. Och drygt hälften av tjänstemännen upplever att de kan tacka nej till fler arbetsuppgifter utan att det får sociala eller karriärmässiga konsekvenser, visar undersökningen.
– Att vi inte hinner med våra arbetsuppgifter under ordinarie arbetstid visar på ett glapp mellan krav och resurser. Arbetsbördan är helt enkelt för stor. Det är ohållbart och där vilar ett stort ansvar på arbetsgivarna, säger Martin Linder.
Brist på kontroll över den egna arbetssituationen är en känd stressfaktor. Och även där finns det skäl till oro. Endast fyra av tio tjänstemän i Östergötland har möjlighet att prioritera och påverka deadlines under perioder av hög arbetsbelastning.
– Att inte kunna påverka sin arbetsbelastning och prioritera sina arbetsuppgifter är oacceptabelt. Arbetsgivare kan göra mycket för att minska stressen och pressen på jobbet. Framförallt är det viktigt att ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete.
Unionen är fackförbundet för tjänstemän i det privata arbetslivet.