Efter tre och ett halvt år av omförhandlingar, debatter och nyval antog den brittiska underhuset häromveckan det utträdesavtal som Storbritannien förhandlat fram med EU. Den 31 januari lämnar Storbritannien därmed EU.
Där och då händer inte så speciellt mycket för de företag som handlar med Storbritannien, i och med det framförhandlade utträdesavtalet. Det är i stället nu som det stora arbetet tar vid – det med att ta fram ett handelsavtal med Storbritannien. Slutdatum: 31 december 2020.
– Även om ekonomierna är harmoniserade mellan UK och EU, så har man olika prioriteringar i förhandlingarna. UK har andra prios än man har i unionen, och EU kan inte kompromissa för mycket, säger Magnus Lindahl, internationell chef på Östsvenska Handelskammaren.
Och det kan ta tid. Han exemplifierar med EU:s handelsavtal med Japan, Sydkorea och Kanada, som tog mellan fem och sju år att förhandla fram. Detta ska nu alltså göras med Storbritannien på tio-elva månader.
– Det är inte enkelt. Säg att förhandlingarna kommer igång i mars, då är det inte mer än de stackars månader som är kvar av året kvar. Alla beslut ska tröskas igenom parlamenten, säger Magnus Lindahl.
Är det ens möjligt att det finns ett avtal i slutet av det här året tror du?
– Nej, det tror jag inte. Kanske något adhoc-avtal, men man kommer behöva mer tid.
För att hjälpa till att förbereda företagen i vår region inför ett Brexit, har Östsvenska Handelskammaren skapat en portal på sin hemsida och även bjudit in till träffar. Magnus Lindahl själv har skrivit flera krönikor om Brexit och man har även intervjuat BillerudKorsnäs om deras förberedelser. Just de stora företagen verkar ha startat sin "Brexit-planering" ganska omgående, för att vara så väl förberedda som möjligt. Bland de medelstora och små företagen ser det lite olika ut, menar Magnus Lindahl:
– Mellan tumme och pekfinger är de stora förberedda, medan de lite mindre antingen är förberedda eller väntar och ser vad som händer.
Vad är er rekommendation då?
– Det är upp till var och en. Man kan köra och vänta, men en analys kan också vara på sin plats. Gör man ingen analys famlar man mer i mörkret, gör man en analys så vet man ju vilken risk man tar. Här handlar det om att man förbereder sig för något okänt, vi har ju inget facit. Det handlar om riskminimering. Vi tycker man ska förbereda sig för det värsta och hoppas på det bästa!
Magnus Lindahl upplever inte att handelskammaren får särskilt många frågor kring Brexit av företagen. Men om man har sådana, har handelskammaren kontakter de gärna bistår med.
Svenska företag exporterar varor och tjänster till Storbritannien för runt 80 miljarder kronor per år, vilket gör kungadömet till Sveriges sjunde största exportmarknad efter länder som Tyskland, Norge och USA. Exporten består framför allt av bilar, bussar, läkemedel, trä, papper, livsmedel och data- och teletjänster. I Norrköping finns Keeplastics AB, där 95 procent av försäljningen av framför allt spritspåsar, går på export. Runt 15 procent går till Storbritannien. Företaget är väl förberett på en Brexit, säger vd:n Per-Owe Johansson:
– Eftersom vi har 95 procent export med tredje land, är det här inget konstigt för oss. Så vi är redan klara för länge sedan.
Får ni ändra på något i era rutiner?
– Nej, vi har redan rutiner för sådan export. Men visst, det blir lite mer pyssel och stämplar, säger han.