Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Stort intresse för solceller – lång tid att ansluta sig

Intresset från privatkunder att ansluta solel till elnätet slår alla rekord. Eon förutspår upp emot 30 000 föranmälningar i år jämfört med 11 000 rekordåret 2021.

”E.ON jobbar intensivt med att korta ned handläggningstiderna, men den lavinartade ökningen av föranmälningar gör att det i dag tar upp till tio veckor innan ett ärende kan börja handläggas,” säger Jacob Mejvik, chef verksamhetsstyrning på E.ON Energidistribution.

”E.ON jobbar intensivt med att korta ned handläggningstiderna, men den lavinartade ökningen av föranmälningar gör att det i dag tar upp till tio veckor innan ett ärende kan börja handläggas,” säger Jacob Mejvik, chef verksamhetsstyrning på E.ON Energidistribution.

Foto: Christian Andersson Apelöga

Energi, naturtillgångar & elproduktion2022-10-27 19:00

Med ett uppskattat elpris på tre kronor per kilowattimme minskar återbetalningstiden för en solpanel avsevärt, från cirka 7,5 år till 5,5 år, vilket föranlett en rusning på marknaden. I Östergötland har 955 anslutits till och med september 2022, vilket ger totalt 3 275 solcellsanläggningar i Eons nät.

Anstormningen märks inte bara hos solcellsföretagen, utan även i ledtiderna för anslutning till elnätet. I nuläget kan det ta upp till tio veckor innan en föranmälan kan börja handläggas.

– Den som beställer nu har en anläggning som producerar i vår, alltså när nästa säsong börjar, säger Jacob Mejvik, chef verksamhetsstyrning på Eon Energidistribution.

Den stora ökningen av föranmälningar gör att det i dag tar upp till tio veckor innan ett ärende kan börja handläggas. Enligt Jacob Mejvik vill E.ON kunna ge besked till kunderna väsentligt snabbare och jobbar därför intensivt med att korta ned handläggningstiderna.

– Det handlar om olika åtgärder; dels så satsar vi mycket på en ökad automatisering av interna processer. Dels så ökar vi personalstyrkan och utvecklar vårt arbetssätt, säger Jacob Mejvik.

Totalt har Eon anslutit över 33 000 kunder i landet, med en sammantagen effekt på 513 MW.

– Det motsvarar ungefär maxförbrukningen en kall vinterdag för 10 städer av Ystads storlek. Det är glädjande att se att så många vill vara med och driva omställningen till förnybar energi, säger Jacob Mejvik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!