Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kolmården vinnare bland nöjen

Den blöta inledningen på juli blev ett magplask för landets nöjesparker och vattenland. Värst går det för Skara sommarland som tappat en fjärdedel av sina besökare jämfört med i fjol.

Foto: Chiang Ying-ying

Ekonomi2019-07-22 13:39

– Från en dag till en annan eller från en vecka till en annan är vi hyfsat väderberoende. Men vad vi har kunnat se från en säsong till en annan skiljer det sig inte så mycket, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.

Hittills har antalet besökare på Gröna Lund i Stockholm, som är koncernens största dragplåster, backat 3 procent jämfört med i fjol. Även nöjesparken Furuvik har tappat 4 procent. Skara Sommarland, som har Skandinaviens största vattenpark, har tappat 23 procent jämfört med samma period i fjol.

På vinnarsidan har Kolmården, som saknar badmöjligheter, ökat 22,5 procent sedan öppningen vid påsk.

Koncernen har låtit samköra besöksstatistiken för de senaste tio åren med SMHI:s väderstatistik och kom fram till att Kolmårdens djurpark är den anläggning som visat sig vara mest känslig för värme.

– Det är förklaringen till att Kolmården är så pass mycket upp i år. Det är också förklaringen till att Skara sommarland är så pass mycket ner.

Konkurrenten Liseberg har hittills haft drygt en miljon besökare, vilket är cirka fem procent färre än i fjol. Vice vd Tina Resch skyller detta på den kalla och blöta starten på sommaren.

Enligt henne är vädret den enskilt största riskfaktorn för branschen. Optimalt väder är det när det är uppehåll – men inte så varmt som i fjol

– Det är badväder som är vår stora konkurrent. Runt 19, 20 grader är ett optimalt väder, precis som vi har haft det under de senaste två veckorna, säger hon.

Övriga faktorer som påverkar lönsamheten är till exempel konjunkturläget och förändrade preferenser bland besökarna. Enligt Christer Fogelmarck går trenden globalt mot längre vistelser.

– Trenden i hela vår bransch är att vi måste utveckla en totalupplevelse bestående av både bestående av både god mat, härliga parker och bra boende. Om inte vi har en bra upplevelse och något som lockar så kommer inte besökarna oavsett vädret. (TT)

Antal besökare vid några av Sveriges nöjesparker

Anläggning antal besökare hittills i år Förändring i procent jämfört med i fjol

Gröna Lund 751 339 +3

Kolmårdens djurpark 326 951 +22,5

Skara Sommarland 105 027 -23

Furuvik 161 706 -4

Liseberg 1 000 000 -5

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!