Ella Johnzon besökte mässan för att se vilka val som finns. Ella som har hemtjänst är ganska nöjd med servicen men saknar kontinuitet.
– Det blir så mycket mindre personligt när det hela tiden kommer nya människor hem till mig, säger hon.
Inspirera hemtjänst är ett av de privata hemtjänstföretagen från Söderköping, som funnits sedan januari 2016 som nu även startar i Norrköping. Totalt har de 15 anställda.
– Vi värderar kontinuitet i personalstyrkan och anser att en liten personalgrupp är viktigt för att våra kunder ska få en personlig och bra kontakt med våra anställda, säger Lotta Forsberg, en av ägarna.
– Det är oerhört viktigt att stötta de anhöriga till våra kunder. Även de ska känna sig trygga med oss och därför har vi flera olika avstämningsmöten med hemtjänsttagarnas nära och kära, tillägger Lotta Forsbergs kollega Anna Hjort.
Företaget har ungefär 30 kunder i Söderköping. De påstår att de hittills har hållit hög kvalitet och att kunderna varit nöjda med deras tjänster.
– För att bevara kvalitet måste vi ha kvar samma prioriteringar.
Adeocare är en annan utförare som tidigare bara funnits i Stockholm men som nu ska bygga ut verksamheten i Norrköping.
– Min dröm som Silviasyster har gått i uppfyllelse, säger Hilde Knapaskö som bor i Norrköping och som blir verksamhetschef här och berättar att de satsar på demensvård.
Även Adeocare berättar att de ständigt jobbar med kontinuitet, att kunderna ska få en mer personlig kontakt med hemtjänstspersonalen.
Mässans besökare var där av olika skäl. Aila Schelin kommer ursprungligen från Finland och är aktivt inom PRO:s finska förening. Hon besöker hemtjänstmässan för att se om det finns några finsktalande alternativ för hennes när och kära. Hon har inte hemtjänst själv men har länge jobbat inom hemtjänsten i Nynäshamn. Aila Schelin tycker att det är bra att det nu finns flera valmöjligheter men är skeptisk till att kommunen fortfarande ska ta hand om alla larm mellan klockan 22-07.
– Man lär inte känna kommunens personal eftersom de har kvar nattlarmen vilket jag tycker är en stor nackdel, säger Aila Schelin.
En annan besökare är Curt Andersson från Vikbolandet. Han är med i det kommunala pensionärsrådet och är mycket konfunderad till varför Vikbolandet inte får vara med och välja bland de privata hemtjänstföretagen. Företaget som skulle ha hand om Vikbolandet drog sig ur så sent som i förra veckan.
– Det kanske är för att Vikbolandet är stort så företagen inte vet vart vi bor och att kostnaderna därför blir större, säger han.
Han nämner även att statistiken visar att Vikbolänningarna har betydligt färre hemtjänsttimmar per individ.
– Vi kanske hjälper varandra mer eller så är vi friskare på Vikbolandet, säger Curt Andersson som gick runt och pratade med de olika företagen och som hoppas att något företag kommer att vilja jobba på Vikbolandet.
Intresset är stort och hemtjäntsmässan Eget val hoppas på ännu mer besökare nästa lördag.
– Förhoppningsvis blir vädret bättre då så pensionärerna vill ta sig ut, säger Helena Wikström, sakkunnig samordnare som jobbat med projektet Eget val sedan maj 2016.
Kommunfullmäktige beslutade om valfriheten inom hemtjänsten i januari 2016.