Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Politikerna börjar tröttna – kräver byggstart av E22

Arbetet med den nya sträckningen av E22 vid Söderköping har stått stilla sedan förra året. Nu kräver Söderköpings kommun, och andra kommuner runtomkring, att bygget av den nya sträckningen av E22 kommer igång. "Vi vill inte vara en kommun som ständigt förknippas med bilköer och trafikljus", säger Martin Sjölander (M).

Den planerade nya vägsträckningen av E22 finns med i den nationella planen för transportinfrastruktur för åren 2018-2029 som Trafikverket nu beslutat. Den nya sträckningen av E22 planeras att börja byggas 2024 med en bedömd byggtid om minst 3 år. Nu kräver politikerna att det blir så också.

Den planerade nya vägsträckningen av E22 finns med i den nationella planen för transportinfrastruktur för åren 2018-2029 som Trafikverket nu beslutat. Den nya sträckningen av E22 planeras att börja byggas 2024 med en bedömd byggtid om minst 3 år. Nu kräver politikerna att det blir så också.

Foto: Skärmdump Söderköpings kommun

E222020-08-24 09:59

Han är kommunstyrelsens ordförande i Söderköping och det är tillsammans med fyra andra berörda kommuner (Valdemarsvik, Norrköping, Västervik och Oskarshamn) och den politiska referensgruppen i kommunen, som han nu ryter i och på onsdag bjudit in till ett möte med länsstyrelsen och Trafikverket. 

För nu krävs en start av E22-projektet.

– Vi kräver att få redovisat hur planen ser ut framåt i projektet och vad vi kan göra för att snabba på det. Vi vill också ha en tidplan för till exempel upphandling av entreprenörer och byggnation som kan hållas. Tidsförseningarna som projektet drabbats av kostar oss både tid och resurser, säger Martin Sjölander.

Flera projekt ligger i startgroparna och bara väntar på ett klartecken.

– Bland annat Albogadalen, ett bostadsområde där sträckningen är viktig, säger Martin Sjölander, som tänker att attraktiviteten att bo i det nya bostadsområdet kommer att öka då det kommer att bli kortare restid till Norrköping.

Den nya sträckningen av E22 är en nationell angelägenhet som utgör en av de viktiga nationella stamvägarna i Sverige längs bland annat Östergötlands kust. Genom E22 skapas tillgänglighet till städerna längs ostkusten, skärgården men också till det viktiga inlandet mellan E4 och E22 för näringslivets transporter och kommunikationer, skriver kommunen i ett pressmeddelande.

 – För över ett år sedan skulle Trafikverket ha skickat in ”Vägplan för E22” för fastställelse, men det har inte gjorts och sedan har inget hänt. Det hämmar inte bara kommunernas utveckling utan också näringslivsutvecklingen och möjligheten till ökad bostadsbyggnation, säger Peter Karlström i kommunens politiska referensgrupp.

Martin Sjölander instämmer:

– För kommuninvånarna men också för företagare och besökare är den nya sträckningen av E22 en förutsättning för kommunerna och deras fortsatta utveckling. Vi vill inte vara en kommun som ständigt förknippas med bilköer och trafikljus.

Vad tror du, blir det byggstart 2024?

– Det hoppas jag verkligen! Det får inte bil senare, och gärna tidigare. I våras ändrade man byggstarten från 2022 till 2024 men vi hoppas på 2022. Det börjar bli väldigt angeläget, säger Martin Sjölander. 

Karta: Här behövs ny sträckning av E22:an
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!