Ändå står Söderköping utan förbifart och i sociala medier pågår diskussioner om hur det blivit så? En av de som reagerar är Roland Arvidsson. Han har följt projektet i 40 år och tycker att Trafikverket ofta oförtjänt får skulden att det inte blivit av.
– På 1980-talet och en bit in på 90-talet var det ett kompakt motstånd mot planerna från näringsidkare och företagare, och även politiker. Det verkade inte som att någon ville ha en förbifart, säger han och beskriver hur planer som föreslagits ratats gång på gång:
– De hittade invändningar på alla förslag. Dessutom lyckades några få igenom att det skulle bli naturreservat.
Roland Arvidsson tror att det gått så långt att Trafikverket helt enkelt tröttnat på "Sörping".
– Trafikverket har försökt sedan 1985, men politikerna har hela tiden lagt fram problem med alla förslag. Och nu står politikerna som rebeller och säger "sätt fart".
Men vad tror du då – blir det någon förbifart?
– Jag tror inte att man kommer igång förrän man hävt naturreservatet. Och så tycker jag att man bygger den första lösningen, med en högbro bakom Ramunderberget, över kanalen nere vid Tegelbruksslussen och sedan ner vid Skönberga. Den lösningen var billigast från början och tar minst jordbruksmark i anspråk, säger Roland Arvidsson.
Efter 48 år som politiker i Valdemarsviks kommun, avslutade Jan-Olof Andersson sina uppdrag 2017. Minst 40 av de 48 åren har frågan om E22:an genom Söderköping diskuterats.
– Köerna är ett problem som eskalerat från år till år, inte minst nu när allt fler "hemestrar", säger han.
Upplevelsen Jan-Olof Andersson har är att det, i alla fall tidigare, funnits en motstånd till en dragning av E22 runt stan, hos de styrande politikerna i Söderköping.
– De satt på två stolar. Det kändes som om lobbyarbetet från företagen och handlarna låg i bakgrunden hela tiden och spelade in, säger han.
I en grupp på facebook diskuteras hur "först en lövgroda vid Waldorfskolan och nu en hasselsnok på Ramunderberget" kan stoppa ett miljardbygge under så många år. Jan-Olof Andersson är benägen att hålla med:
– Jag är miljösnubbe, men ibland går det till överdrift. Och det har det gjort nu. Det kanske går att flytta på den?, säger han.
Vad tror du då, kommer bygget igång snart?
– Det får vi verkligen hoppas. Jag är 75 nu och det skulle vara roligt att uppleva en förbifart innan jag dör!
På onsdagen hölls mötet mellan projektgruppen i Söderköping, kommuner runtomkring, Trafikverket och länsstyrelsen. Enligt ks-ordföranden Martin Sjölander (M) var alla ense om vikten av att komma igång med bygget så snart som möjligt. Hindret just nu är hasselsnoken.
– Vi framförde att vi kan hjälpa till att vidta åtgärder för att skynda på projektet, som att gynna det för hasselsnoken genom att bygga ett ormhotell eller göra iordning en skogsdunge i området.
Var ligger bollen nu?
– Vi väntar på länsstyrelsens besked om hasselsnoken som kommer under hösten, säger Martin Sjölander, som hoppas att bygget kommer igång senast 2023.
Från Norrköping fanns ks-ordföranden Lars Stjernkvist (S) och oppositionsråd Sophia Jarl (M) representerade. Härifrån framfördes en önskan att bygget kommer igång så snart det går.
– Blir det förseningar blir det allvarligt även för oss. Säg att rälsen till Ostlänken börjar läggas ut 2025, då kan vi inte ha trafikstockningar både här och i Söderköping. Därför gäller det att skynda på, säger Lars Stjernkvist.