På söndagen avslutade Kolmården säsongen med att stänga den sista dagen av det nya konceptet "Sagojul". Då stod det klart: besöksrekordet från succésäsongen 2015 hade slagits med nästan 7 000 besökare, då antalet gäster under 2016 landade på drygt 727 000 besökare sedan premiären i april.
– Vi har gjort stora satsningar på Kolmården de senaste åren och det är både väldigt roligt och väldigt viktigt att det har gett så fina resultat även i år, säger Christer Fogelmarck som är tf vd på Kolmården och även koncernchef för Parks and Resorts som äger Kolmården.
Under 50-årsjubileet 2015 invigdes nya Bamses värld, en satsning man från parkens sida ser som en starkt bidragande orsak till att det sattes besöksrekord då antalet besökare ökade med 40 procent jämfört med året innan. Efter det har flera stora satsningar gjorts, inte minst omdiskuterade Wildfire, samt Tiger World, ombyggnaden av Marine World, linbanan Safari och nya Barnens Lantgård.
– Jag vill rikta ett stort tack till alla som trott på det vi gör och inte minst alla som slitit hårt för att nå den här framgången, säger Christer Fogelmarck.