Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Norrköpings cykelstråk har testats

Norrköpings cykelstråk är i huvudsak säkra – men standarden måste bli bättre. Därför har NTF tagit fram cykelkartor.

Lars Nordquist, verksamhetsansvarig NTF.

Lars Nordquist, verksamhetsansvarig NTF.

Foto: Privat

CYKLING2018-10-29 17:00

Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens främjande (NTF) vill öka cyklande och samtidigt verka för en säker ökad cykling. Genom att kartlägga 108 cykelstråk i 21 kommuner och ta fram cykelkartor, vill man ge cyklister fingervisning om var det är säkert och var man bör vara mer

uppmärksam. Föreningen hoppas även att kartorna kan vara användbara för kommunen i planeringen av cykelstråk.

I Norrköping har följande cykelstråk kartlagts: Centrum - Lindö, Ståthögaleden,

Ingelstaleden, Klockartorp och Navestad.

– Norrköpings cykelstråk är i huvudsak säkra. Kommunen har i stor utsträckning separerat

cykelbanor från biltrafik och byggt på ett sätt som gör att man passerar så få korsningar som

möjligt för att göra det attraktivt och säkert att cykla. Vi ser däremot att flera korsningar som

passeras inte är säkra, här skulle man behöva göra mer, säger Lars Nordquist, verksamhetsansvarig, NTF Sörmland, Örebro län och Östergötland.

Enligt NTF omkommer i genomsnitt 24 cyklister i trafiken varje år, medan runt 2000 skadas allvarligt. Tre av fyra som omkommer kolliderar med ett motorfordon. Samtidigt finns det en uttalad önskan från samhället att fler ska välja cykeln som transportmedel, något som är bra för såväl miljön som för en minskad trängsel. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder för att även göra cyklingen säkrare, menar NTF:

– Standarden på våra cykelvägar måste bli bättre. Det är vår förhoppning att cykelkartorna ska

bli ett hjälpmedel i vardagen som gör att fler cyklister i större utsträckning väljer de säkraste

cykelstråken och att kommunerna engagerar sig ännu mer när de planerar för ökad och

säkrare cykling, säger Lars Nordquist.

Kartläggningen bedömer utformning av sträckor och passager i relation till hastighet för motorfordon. Bedömningsnyckeln kategoriserar sträckor och passager som gröna, gula eller röda utifrån ett säkerhetsperspektiv. Grön färg visar att här är det säkert att cykla. Gula och röda markeringar är avsedda att signalera till cyklisten att här ska man ta det försiktigt. Verktyget registrerar inte underhåll, underlag, hur tät trafiken är eller andra faktorer som också påverkar trafiksäkerheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!