Eleverna lär sig cirkuskonster

Efter förra årets uppskattade cirkusskola, kom clownen Daff-Daff tillbaka för att lära eleverna cirkuskonster. Men cirkusen innebär mycket mer än konsterna i sig.

Foto: Karolina Wiborn

CIRKUSSKOLA2016-11-10 06:45

Det är grundsärskolan på Nyhemsskolan och de internationella klasserna på Storängsskolan och Rejmyre skola som har fått vara med i cirkusskolan.

– Det här har varit jätteroliga dagar. Det har varit en upplevelse för våra elever. Han har anpassat material med sig så att det ska passa alla och eleverna har fått prova nya saker och ta sig an olika utmaningar, säger Kristina Mohlin, kulturombud för grundsärskolan.

Eleverna har fått gå på lina, åkt rullstol på lina, jonglerat, balanserat tallrikar, cyklat enhjuling och fått klä sig i cirkuskostymer.

– Det roligaste var att åka rullstol på lina. Då skakade han på rullstolen lite, så jag höll på att ramla av, säger Alma Lejon, som betonar att det är clownen Daff-Daff som är höjdpunkten under cirkusskolan.

Clownen Daff-Daff, eller Thomas Jerbo som han egentligen heter, kommer från Cirkus Elvira. Han har jobbat som clown i 30 år och hans koncept bygger på att eleverna ska utveckla tilltron till sin egen förmåga och till socialt samspel.

– Det handlar om att man ska kunna se sig själv som en resurs snarare än som en begränsning. Jag kommer inte här och bestämmer vad eleverna ska göra, utan de ska själva få upptäcka vad de kan och vad de är bra på. Då hittar de saker om sig själva som de kanske inte visste. Och utan att vara begränsade av tävlingsmoment och av vad man ska eller bör kunna. Här är det en frihet att kunna utvecklas utifrån sig själv, säger Thomas Jerbo.

Materialet som Thomas Jerbo använder sig av är anpassat för att passa alla elever.

– Är du synskadad, så ska du inte känna att du går miste om att du inte ser hur kläderna ser ut. De är gjorda på ett sådant sätt och i sådant material att de också känns speciella, berättar han.

Cirkusskolan är en del av det bidrag som kommunen fått att Kulturrådet, som heter skapande skola.

– Den här typen av skapande skola passar väldigt bra för den här typen av grupper. Cirkusskolan var så populär förra året att vi ville ha med den igen, säger Ida Lindfors, kultursamordnare.

Kommunen arbetar en del med cirkus redan i dag, men har planer på att utöka arbetet. Och det här var första gången som de internationella klasserna också fick testa på cirkus.

– Språket är inte lika viktigt i cirkus, då är det rörelser och aktivitet som är i fokus. Det finns inte några hinder, utan det är bara att börja jobba och nästan alla börjar från noll, säger Lars Wassrin, ny kulturutvecklingschef i kommunen, som tidigare arbetat på Cirkus Cirkör.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om