På måndagen presenterade den styrande koalitionen – S, MP, L och C – sin treårsbudget för Region Östergötland, från 2018 fram till och med 2020.
Planen har tre fokusområden: jämlikhet, konkurrenskraft och klimatneutralitet.
– Det här är en strategisk plan som har ett mycket kraftigt framtidsfokus, säger Mats Johansson (S), ordförande i regionstyrelsen.
I grunden är regionens ekonomi stabil, säger han.
– I bokslutet för 2016 uppgår vårt eget kapital till 790 miljoner kronor. Det är inte så många regioner och landsting som kan uppvisa den ekonomin. Det kommer vi ha nytta av för att möta framtidens utmaningar.
De kommande åren ser man att det sker en försvagning av regionens ekonomi, då kostnaderna ökar mer än skatteunderlaget. Pensionskostnaderna ökar, och ombyggnation av bland annat Vrinnevisjukhuset belastar budgeten.
Framtidsutmaningar är en åldrande befolkning, en ojämlik hälsa i länet och att säkra kompetensförsörjningen. Regionen och kommunerna ska inom kort presentera ett gemensamt arbete för att förbättra hälsoläget.
Enligt regionrådet Torbjörn Holmqvist (S) är tillgängligheten till primärvård och specialistsjukvård god i Östergötland.
– Men vi ser en negativ trend, säger han och talar om en bemanningsproblematik och behovet av ytterligare satsningar, en effektiv vård och att utveckla e-hälsa, en ökad digitalisering, med direktkontakt med läkare via internet.
Med allt fler som är över 85 år, en grupp som kräver mycket vård, talar koalitionen om ”nära vård”, en omställning från vård på sjukhus till vård i hemmet och primärvården, förebyggande insatser, och övervakning med kamera på nätterna.
Göran Gunnarsson (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden, talar om att utöka kapaciteten i tågtrafiken genom att dubbelkoppla pendeltågen, och en satsning på den regionala tågtrafiken till och från Mälardalen, i bolaget Mälab, som ska köpa in 33 nya regionaltåg och införa ett gemensamt biljettsystem.
Det ska bli timstrafik på för Norrköpings del två linjer, till och från Stockholm, Arlanda, och Västerås och Sala. Bolaget ska upphandla trafiken men äga tågen, för att öka konkurrensen.
– Det är en stor satsning.
Mälab ägs gemensamt av kollektivtrafikansvariga i Mälardalen och Region Östergötland.
Den 1 juni utökas den anropsstyrda närtrafiken på landsbygden kvällstid, och hela helgen, plus att man ökar på antalet platser man kan åka till.