Det var i augusti som kvinnan skulle skriva det teoretiska förarprovet hos Trafikverket i Norrköping.
– Jag tyckte hon betedde sig konstigt, hon hade provhörlurarna på sig men verkade inte använda dem för att lyssna, så jag kikade lite extra på henne innan vi bestämde att vi skulle ta ut henne, säger en av provledarna.
När de går ut från provlokalen ser en av provledarna att kvinnan tar fingrarna innanför slöjan och gjorde något i örat och att hon efter det har något i handen. När provledarna frågar säger kvinnan att hon inte har något i handen.
– Men vi såg ju det och tillsist visade hon oss hörluren.
Kvinnan förklarar det hela med att hon glömt ta ur hörluren innan provet.
– Telefonen var avstängd, om jag skulle ha använt hörluren måste telefonen vara på för att jag ska höra något, jag lovar jag fuskar inte.
Eftersom kvinnan skrivit under en försäkran om att inte använda otillåtna hjälpmedel på provet gjordes en polisanmälan och kvinnan åtalas nu vid Norrköpings tingsrätt misstänkt för grov osann försäkran.
Enligt Tomas Tronning, säkerhetschef för förarprov på Trafikverket, är just fusk med hjälp av trådlösa hörlurar vanligaste tillvägagångssättet.
– Men provskrivare har också blivit påkomna med monterade kameror i kaffemuggar, drickaflaskor och glasögonskalmar. Det har också förekommit att kameror har monterats in i skjortknappar, men kamerorna har minskat och fler fuskar med hjälp av trådlösa hörlurar, säger han.
Från den 1 mars 2020 är det brottsligt att fuska på förarprovet efter att man undertecknat en försäkran och sedan den 1 december 2021 kan man uppmanas lämna i från sig mobiltelefon, väska och ytterkläder på anvisad plats.
Innan proven börjar får deltagarna visa legitimation och att deras mobiltelefoner är avstängda.
– Men har de fler än en mobiltelefon med sig är det svårt för oss att kontrollera det, säger Tomas Tronning.
Mössor och kepsar är inte tillåtet under provet, men slöjor är det.
– Det kan vi inte neka till eftersom det är en kulturell fråga, säger Tomas Tronning.
Han har ingen statistik när det gäller kön på de som fuskar, men enligt anmälningar han tagit del av är det en övervägande del män som fuskar. Och fusket är organiserat.
– Vi tror att det är organiserat fusk i de allra flesta fall, visst kan det stå en kompis utanför, bläddra i en bok och läsa upp svaren, men troligare är att de som fuskar betalat stora summor beroende på vilken "tjänst" de köpt, säger Tomas Tronning.
Det kan röra sig om 3-5000 kronor för fusk på förarprovet, men det kan även röra sig om större summor.
– Då kan det handla om illegala trafikskolor och att man betalar för fusket på provet, men också för övningskörning och att få en tid för uppkörning. Eftersom det är ont om uppkörningstider så tror vi att det finns personer som bokar upp massa tider som de sedan säljer, säger Tomas Tronning.
Men måste inte den som bokar tid identifiera sig med bank-id?
– Jo så är det när man bokar på nätet, men inte om du ringer och bokar en tid. Vi behöver utveckla systemen, säger han.
Förut var risken att bli upptäckt med att fuska på proven att inte bli godkänd. Nu riskerar man att bli dömd för brott till böter eller fängelse i upp till sex månader.
– Vi tror att det kan ha en avskräckande effekt eftersom vi ser en minskning just nu. Hittills i år har cirka 125 fuskare upptäckts, säger Tomas Tronning.