I Norrköpings centrum är den maximala hastigheten 30 km/h och längs huvudgator och viktiga kollektivtrafikstråk är den 40 km/h. Trots det är det flera fordon som dubblerar angiven hastighet på stadens trånga gator.
– Det är inte lagigt. Ett fordon ska hanteras varsamt och det är brottsligt att bara gasa så som de gör, även om de inte når upp i en olaglig hastighet. Det skapar ett onödigt buller, vilket man inte får göra, säger Jörgen Pettersson som är förundersökningsledare vid trafikbrott på polisen i Norrköping.
– Nu under sommartider är det vanligare. Då tar man ut bilar som kanske är avställda halva året då vintern inte inbjuder till den typen av körning.
– Många bilar har idag väldigt mycket hästkrafter i motorerna. Det är inte alla som behöver vara trimmade för att nå upp i höga hastigheter eller höga ljudnivåer.
Vad skulle kunna förhindra eller minska vårdslös körning i innerstaden?
– Önskvärt vore att det fanns fler trafikpoliser som jobbade ute, de har ju minskat på senare år. Farthinder är ju naturligtvis en annan lösning, men det kan vi ju inte ha överallt heller.
– I slutändan är det kanske vad som krävs. Kan inte bilisterna sköta sig så får vi kanske vänja oss vid trafikhinder överallt istället.
Hur påverkas trafikbrotten av färre trafikpoliser?
– Min uppfattning är att den här typen av vårdslöst körande har ökat.
Jörgen Pettersson berättar att de motorstarka bilarna inte nödvändigtvis behöver vara orsaken till olyckor utan att det i slutändan handlar om hur föraren bakom ratten manövrerar fordonet. Det är i regel svårt att bedöma om vårdslöst körande lett till olyckor då det ofta saknas vittnen.
– Jag vet olyckor som skett där det inte ska kunna ske en olycka om man kör som man ska. Det kan finnas hundra meter långa bromsstreck i asfalten, men utan vittnen så kan vi inte styrka det.
Den fartfyllda körningen är en risk för stadens invånare och som allmänhet ska man kontakta polisen direkt om man ser en vårdslös körning, försöka notera registreringsnumret och dokumentera med en mobilkamera om man har möjlighet.
– Det är ju ibland rena racingbanan vid södra promenaden, säger Jörgen Pettersson.
Vad finns det för risker med det här?
– Den uppenbara risken är att man kör på någon. Det är ofta skymd sikt vid alléerna i staden. För eller senare går någon på ett övergångställe.
– Folk på staden kan vara onyktra och sakna en omdömesförmåga. Kvällstid kanske man inte tänker inte på att det kommer en bil som accelererar eller kör för fort.