Det beslutet fattades vid ett extrainsatt möte i tekniska nämnden på torsdagen, allt för att hinna klart innan merparten av ledamöterna skulle fara iväg på ett par dagars avkoppling över påsk.
– Det var en enig nämnd som fattade det här beslutet. Vi måste fundera på hur vi kan hitta bra lösningar och vara sanna förebilder i såväl Norrköping som i hela landet. Det här med broavgifter är något som kommit lite överallt, som i Motala och Högakustbron. Så det ligger helt i linje med hur man gör nu, säger Karin Jonsson (C), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden.
Bland namnförslagen fanns "Nybron", Brostugebron" och "Nya femöresbron". Men kopplat till det nu fattade beslutet att det ska kosta fem kronor att passera bron, tyckte politikerna att "Femkronorsbron" var det bästa beslutet.
– Fem öre är ju lite för lite att betala, så vi måste ju höja till fem kronor. Och om bron heter Femkronorsbron kommer alla att komma ihåg namnet på bron, och även att ta med sig fem kronor vid passage, förklarar Karin Jonsson.
När bron byggdes 1901 togs en avgift på fem öre ut för att passera bron. Det var främst ett sätt för kurgästerna i Kneippen att ta sig över till Folkparken. Men under 1940-talet togs avgiften bort och sedan dess har det varit gratis att passera.
Varför ska en avgift börja tas ut igen?
– Det kostar ju pengar att bygga en ny bro! Och så är det ju så att det genom åren varit ett eftersatt renoveringsarbete och inga pengar har sparats till renovering av bron. Något som gör att hela bron nu måste kasseras. Vi vill inte göra om historiens misstag utan i stället lära oss av dem. När nu den nya bron kommer på plats kommer vi successivt renovera den och det kostar pengar. Intäkterna från de passerande bidrar till en del av denna kostnad. Om vi dessutom placerar pengarna väl kommer varje femkrona att öka i värde, vilket gör att vi kan renovera och anpassa bron efter framtidens behov.
Men blir det fem kronor per person, oavsett ålder, om man är student, eller pensionär?
– Ja, rakt av. Annars blir det svårt med namnet. Det skulle bli konstigt om den skulle heta "Fyraochfemtibron" för vissa och "Fyrakronorsbron" för andra, säger Karin Jonsson.
Hur ska man betala då?
– Det går bra kontant. Vi har ju många arbetslösa så det passar ju bra att anställa många. Det ska ju bemannas dygnet runt, så det blir en hel del. Det kan bli så att det blir gratis på natten, men det är inget vi bestämt än. Vi tänker oss att det ska finnas en swishfunktion, som vi hoppas att de flesta använder sig av. Och i framtiden tänker vi oss även ett system som med trängselskatten i Stockholm och Göteborg, där människor scannas av vid passage varpå det kommer hem ett inbetalningskort i brevlådan. Men där är vi inte än, säger Karin Jonsson, som kom på det sista uner intervjun.
Beslutet går inte att överklaga och börjar gälla så fort bron tas i bruk, förmodligen i slutet av nästa år.