Just nu är Postnord ute på en lite av ”förlåt-mig-turné” efter allt strul som drabbat kunder när brev inte kommit fram, avier kommit bort och 75-kronorsavgiften som numera tas ut på de så kallade ”Kina-paketen”. I förra veckan besökte företaget Norrköping och då kunde vi bland annat berätta om en man som fick ett kondoleansbrev skickat till sig av en vän när hans fru gick bort – ett brev som aldrig kom fram.
– Det fungerar inte, sade han bland annat om postgången.
Något han knappast är ensam om att tycka. Under de senaste åren har Anette Kargén, som bor i Finspångs kommun, drabbats av postslarvet flera gånger. Det handlar om brev som hon själv skickat som inte kommit fram, om brev från statliga myndigheter som inte kommit fram till henne, om en klient till henne som inte fått ett brev från domstolsverket och nu senast om hennes självdeklaration som försvann spårlöst.
– Om den kommit i orätta händer kan det till exempel leda till försök till id-kapning, säger hon och berättar hur hon ägnade en eftermiddag åt att ringa runt till olika ställen för att skydda sig själv.
– Jag fick kontakta de tre banker där det finns nämnt att jag har konton och bad dem spärra möjligheten att ta krediter, exemplifierar hon.
Det här är dock inte första gången som ett brev från Skatteverket kommit på avvägar:
– En gång hamnade det hos en granne. Men det är en hederlig person som kom över med brevet, säger hon.
Blir inte situationen med brevhanteringen bättre, anser Anette Kargén att det kanske vore bäst att återförstatliga verksamheten. I första hand bör dock Post- och Telestyrelsen sätta kraftfull press på Postnord att sköta sina åtaganden:
– Posten är en mycket viktig del av vår infrastruktur. Om man inte kan lita på att brev till och från myndigheter, sjukvården eller banker verkligen kommer fram, är detta ett mycket stort problem både för såväl privatpersoner som näringsliv. Allt går inte att sköta digitalt!
Paket- och reklamutdelningen är inte ett lika stort problem som brevhanteringen anser Anette Kargén, då de är konkurrensutsatta.
– Om kunderna är missnöjda kan de i viss utsträckning välja ett annat transportföretag, som hon säger.
Hon betonar att problemen med brevhanteringen inte är brevbärarnas fel:
– Det är synd om brevbärarna, de har ett mycket stressigt arbete och det är oftast dem man skyller på när posten inte kommer fram. Men det här handlar om organisatoriska och strukturella problem.