"Skenäsfärjan inställd i två dagar". Den här rubriken har synts ofta i media de senaste åren, men nu är det slut med det, enligt rederichefen Erik Froste:
– Vi har beslutat att förlägga en reservfärja stadigt till Skenäsleden, det vill säga att vi fortsättningsvis kommer att ha två färjor på plats vid Skenäsleden hela tiden.
Varför då?
– Det är just därför att vi haft så stora problem med krånglande färjor under en längre tid. Vi har tvingats ställa in turerna i flera veckor ibland och tvingat våra resenärer att åka runt in till Norrköping.
Men nu är det slut med det?
– Ja, för nu kommer det att ligga en färja förtöjd vid Skenäs hela tiden i form av färjan Svea. Så om det blir något krångel i fortsättningen med vår ordinarie färja Fredrika, så kan vi sätta in Svea omedelbart, utan att någon resenär drabbas av färjekrångel.
Är det vanligt att ni kan ha två färjor hela tiden vid en och samma led, så nu vid Skenäsleden?
– Nej, det har vi ingen annanstans, om man ser på alla våra färjeleder från Gävle och ner till Skenäs.
– Men vi bedömer att det varit så mycket strul vid Skenäsleden, att den här åtgärden med dubbla färjor för jämnan, är befogad.
Hur länge kommer ni att ha dubbelbemanningen med färjor?
– Vi har sagt tills vidare och tills vi känner oss trygga med Fredrika. Så det här är en långsiktig planering, som kan dra iväg årsvis och som sagt, tills vi känner oss trygga med vår ordinarie färja igen.
Hur är läget med övriga färjeleder längs östkusten, om det blir något strul någon annanstans?
– Då har vi ytterligare en reservfärja till hands, som då direkt får åka till den led som fått problem. Men vid Skenäs kommer vi alltså att ha en bemanning med två färjor på plats hela tiden i fortsättningen.
Finns det något speciellt mer skäl till detta?
– Ja, vi vet att det finns bönder som bor på Vikbolandet, men har verksamhet på Kolmårdssidan och det är inte minst för deras skull som vi nu säkrar upp färjetrafiken på den här leden, säger Erik Froste.
Vad är det framförallt som brukar krångla på Fredrika?
– Det är exempelvis propelleraggregatet, som brukar krångla, men det kan givetvis uppstå även andra fel på våra färjor, i form av olika tekniska problem. Och det har även hänt att färjan drabbats av olje- och bränsleläckage.
– Men när det gäller Skenäsleden, har vi nu alltså väldigt nära till hjälpen att sätta in en reservfärja, om det skulle behövas framöver, fastslår Erik Froste.