I år är det 35 år sedan F 13:s Kamratförening bildades, men något firande är inte planerat.
– Precis som så många andra föreningar har vi drabbats av coronapandemin, konstaterar Lars Åberg, ordförande i kamratföreningen.
– Så vi ligger nere med all vår verksamhet, som våra regelbundna medlemsträffar på F 13. Och när det gäller jubileet har vi skjutit det också på framtiden.
Hur mår den 35-åriga föreningen?
– Vi mår väldigt bra och har även börjat få in lite yngre medlemmar. Det är vårt huvudmål just nu, eftersom många av oss som varit med sedan F 13-tiden, börjar bli lite till åren.
– Rent ekonomiskt har vi det förstås lite besvärligt med vanliga utgifter, som hyran, som ska ut, samtidigt som vi inte får några inkomster via besöksgrupper.
– Än så länge, säger Lars Åberg, är det ingen fara på taket, men det är klart att vi hoppas komma igång med besöksaktiviteterna så snart som möjligt.
Vem får bli medlem?
– Man behöver inte ha någon tidigare anknytning till F 13, utan det räcker att man är intresserad av flyg,vill medverka till att bevara F 13:s minne och historia, så är man välkommen att vara med i vår förening.
– Och ute på Bråvalla har vi vår klubblokal med regelbundna träffar, vår utställning i en hangar med bland annat JA 37 Viggen och numera har vi också tillgång till en flygsimulator.
– Så jag hoppas som sagt att vi i höst igen, förhoppningsvis i september, kommer igång med våra besöksgrupper, om Folkhälsomyndigheten bara ger tillstånd.
Några framtidsdrömmar?
– En är att få hit en J 29 Tunnan till vår utställning, helst en som tidigare flugit här på Bråvalla. Men det är bara en önskedröm tillsvidare, säger Lars Åberg.
– Det finns en kärra som står i Visby, som flugit här på F 13 och som vi har möjlighet att få framöver. Problemet är bara att vi inte har någon plats för den just nu och dessutom medför det ju en del kostnader med bland annat transporten.
– Men det är i alla fall en framtidsdröm som vi har.
Lite fakta om Bråvalla Flygflottilj, F 13:
Bråvalla Flygflottilj var en jaktflottilj som var aktiv mellan åren 1943-1994 i Norrköping.
Flottiljen var en så kallad föregångsflottilj, vilket innebar att den alltid fick de senaste flygplanen och materielen.
Här utbildades 20.000 värnpliktiga under flottiljens verksamma år.
Vid nedläggningen 1994 arbetade cirka 1.000 personer på flottiljen, både civil och militär personal.