Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hektiskt för brandflyget under torsdagen

"Hela östgötakartan är röd, vilket innebär extremt hög brandrisk"

Snart dags att flyga iväg på första inspektionsrundan efter misstänkta bränder,närmast Mikael Boström och bakom honom Tilde Hammargren.

Snart dags att flyga iväg på första inspektionsrundan efter misstänkta bränder,närmast Mikael Boström och bakom honom Tilde Hammargren.

Foto: Sören Boström

Brand2022-07-21 16:00

– Den rödaste väderkarta jag sett!

Det konstaterade brandflygaren Mikael Boström, 55, på SMHI:s väderkarta på datorn, innan han flög iväg första rundan på torsdagsmorgonen, i jakten på misstänkta bränder runt om i Östergötland.

– Ibland är ju delar av Östergötland rött, det vill säga 5 E på skalan 1-5, men idag är hela Östergötland 5 E, där E står för Extremt varmt väder. 

Vad innebär det för brandflyget?

– Vi kommer att flyga fyra rundor idag, vilket innebär att vi totalt är uppåt nio timmar i luften och det är den största flyginsatsen för vår del under det här året. 

Har ni speciella rutter ni flyger?

– Ja, vi täcker in Östergötland från Tranås i söder till Katrineholm i norr. Och då har vi en inlagd runda över Norrköping och sedan norra Östergötland samt en runda söder om Linköping och ner över södra länet. 

Hur högt flyger ni?

– Vi flyger på 1 000 meters höjd och har då förstås väldigt bra överblick över stora delar av länet. Och ser vi en misstänkt rökpelare, går vi ner till 250 meter, för att titta närmare på vad det är som ryker.

– Ibland, säger Mikael Boström, känner vi brandlukt inne i cockpit och då har vi troligen flugit in i en rökpelare och då kollar vi närmare förstås.

Hur känns det att ha den här övervakningsuppgiften av Länsstyrelsen och MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap?

– Det känns förstås väldigt tillfredsställande, varje gång vi upptäcker en misstänkt brand. Det innebär ju oftast att Räddningstjänsten kan komma ut och släcka snabbare än annars.

Vad skickar ni iväg för uppgifter från flygplanet till Räddningstjänsten?

– Dels handlar det om koordinaterna, så att Räddningstjänsten får veta exakt var det är en misstänkt brand. Vi rapporterar också hur stor branden verkar vara, så att Räddningstjänsten kan bedöma hur stor styrka man behöver skicka.

Hur ofta brukar ni upptäcka bränder på era flygrundor?

– I snitt brukar det vara varannan dag, som vi upptäcker någon form av rökpelare. Senast igår då vi upptäckte en misstänkt brand söder om Borensberg.

– Ibland är det svårt för Räddningstjänsten att hitta fram till branden och då ligger vi kvar uppe i luften och guidar dem fram till den misstänkta branden.

– Numera, tillägger Mikael Boström, brukar både polisen och Räddningstjänsten ha tillgång till drönare och har de en sådan med sig kan ju vi släppa kontrollen från luften på den branden.

Tilläggas kan att brandflyget hittade misstänkta bränder under torsdagens inspektionsrundor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!