Östgötatrafikens förslag innebär att busslinjer norr om Ljusfallshammar och Rejmyre tas bort. Bussen kommer inte heller köra in i Borggård och vända. Istället måste resenärerna kliva av vid riksväg 51.
Det sistnämnda påverkar Borggårds bruk som är i en expansiv fas och anställer många unga personer, som saknar körkort.
– Företagen i kommunen är jätteviktiga för oss för att vi ska kunna nå våra tillväxtmål. Vi anser att Borggård måste fortsätta trafikeras tills en trafiksäker lösning har genomförts vid hållplats Tallberga. Det behövs en trygg och säker väg för oskyddade trafikanter. Det diskuteras även om Borggård skulle kunna trafikeras med den förstärkta skoltur som redan finns idag, säger utvecklingsstrateg Lina Alm.
Hon påpekar att Hällestad/Borggård är en prioriterad ort i kommunens nya översiktsplan.
– Vi försöker föra diskussioner och påverka Östgötatrafiken på olika sätt. Borttagningen av busslinjer innebär att vi får kraftigt ökade kostnader på 380 000 kronor per år för skolskjutsar. Kommunen har redan fått ökade kostnader på grund av nedläggningar av linjer på landsbygden sedan 2016.
Kommunen motsätter sig även att hållplats Missionskyrkan Sonstorp tas bort, eftersom det är en hållplats som många skolbarn använder.
Minskningen av hållplatser i Grytgöl och Igelfors är andra områden som enligt kommunen behöver ses över, eftersom de anses viktiga för ungdomarna. Finspångs kommun vill också att hållplatserna vid Hällestad skola och Hällestad kyrka ska utredas vidare.
– Det finns delar av förslaget som vi tycker är bra, som till exempel ökad turtäthet och att vi kommer nå fler människor. Tätortstrafiken blir bättre och vi kommer att ha söndagstrafik på alla linjer, vilket saknas idag, säger Lina Alm.
Östgötatrafikens utredning omfattar linjetrafik på landsbygden och berör hållplatslägen och linjedragning för kollektivtrafiken inom tätorten i Finspång.
– Förslagen kräver en hel del investeringar. Det är olyckligt att Östgötatrafiken har delat upp Finspång i flera mindre utredningar under en längre tidsperiod eftersom det saknas ett helhetsgrepp över förändringarna och konsekvenserna de får för invånare och näringsliv. Det är också märkligt att Östgötatrafiken först upphandlar trafiken, sedan utreder vad vi behöver i Finspång. Det borde hanterats tvärtom, säger Lina Alm.