Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

De får svårare att anställa när busslinjer försvinner

Busslinjer som ska tas bort på landsbygden kan påverka Borggårds bruks möjligheter att växa. "Ska vi tvingas tacka nej till arbetssökande utan körkort?", undrar vd Jens Zetterstedt.

Borggårds bruk är i en expansiv fas och anställer många unga, som inte har körkort och som är i behov av att åka kollektivt till och från jobbet.

Borggårds bruk är i en expansiv fas och anställer många unga, som inte har körkort och som är i behov av att åka kollektivt till och från jobbet.

Foto: Magnus Johansson

Borggård2022-01-12 09:31

I mitten av december berättade vi att busslinjer norr om Ljusfallshammar och Rejmyre ska tas bort enligt Östgötatrafikens förslag. Bussen ska inte gå ända till Skönnarbo och dessutom tas skaftkörningen i Borggård (att bussen kör in och vänder där) bort.

Det sistnämnda påverkar Borggårds bruk.

– Det blir ytterst olyckligt för oss som är i en tillväxtfas. Vi får mycket svårare att rekrytera personer som saknar körkort, säger Jens Zetterstedt.

I november berättade vi att bruket utökar personalstyrkan och satsar på unga och utrikesfödda.

– Det är ofta personer som inte har körkort och är i behov av att åka kollektivt.

undefined
Busslinjer norr om Ljusfallshammar och Rejmyre planeras att tas bort.

Det nya förslaget innebär att resande till arbetsplatsen måste kliva av vid riksväg 51, nära infarten till Borggård.

– De måste sedan gå två kilometer till jobbet och lika långt tillbaka till bussen efter jobbet, totalt fyra kilometer i ur och skur. Förr i tiden gjorde folk det, men det är andra tider nu, det vill man inte göra, säger Jens Zetterstedt.

Borggårds bruk har tagit emot flera unga som fått provanställning.

– Vi är bland annat i behov av operatörer och personer med svetskompetens.

undefined
Borggårds bruk Jens Zetterstedt påpekar att företaget kan få svårare att rekrytera om inte busslinjen går hela vägen till Borggård.

Jens Zetterstedts förslag är att det kan sättas in mindre bussar som kan sköta transporterna för de som berörs.

– Vi har personal från Norrköping och Finspång som åker kollektivt, det rör sig i dagsläget om fem–sex personer och det kan bli fler vid nyanställningar. Det finns dessutom människor som åker bil i dagsläget, som istället skulle kunna välja att åka buss. Att åka med egna bilar har ju dessutom större klimatpåverkan, säger Jens Zetterstedt.

Han betonar vikten av att kollektivtrafiken finns för att hjälpa företag som har sin verksamhet på landsbygden.

– Finspång är en vidsträckt kommun, men det finns företag utanför centralorten, som är lika viktiga som företagen inne i centralorten. Vi skapar också skatteintäkter till kommunen, konstaterar Jens Zetterstedt.

undefined
Borggårds bruk är i en expansiv fas och anställer många unga, som inte har körkort och som är i behov av att åka kollektivt till och från jobbet.

Kollektivtrafiken ska inte heller gå mellan Rejmyre och Hävla. Men på Häfla bruk är de inte lika oroliga.

– Våra anställda är bilburna och samåker, så vi påverkas inte direkt. Däremot kan jag generellt tycka att det är väldigt tråkigt att busslinjen försvinner. Skolbarnen åker till Brenäs skola och det är först på högstadiet och gymnasiet som det börjar bli aktuellt med busspendling den vägen, säger Anders Schön, platschef på Häfla bruk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!