I mitten av december berättade vi att busslinjer norr om Ljusfallshammar och Rejmyre ska tas bort enligt Östgötatrafikens förslag. Bussen ska inte gå ända till Skönnarbo och dessutom tas skaftkörningen i Borggård (att bussen kör in och vänder där) bort.
Det sistnämnda påverkar Borggårds bruk.
– Det blir ytterst olyckligt för oss som är i en tillväxtfas. Vi får mycket svårare att rekrytera personer som saknar körkort, säger Jens Zetterstedt.
I november berättade vi att bruket utökar personalstyrkan och satsar på unga och utrikesfödda.
– Det är ofta personer som inte har körkort och är i behov av att åka kollektivt.
Det nya förslaget innebär att resande till arbetsplatsen måste kliva av vid riksväg 51, nära infarten till Borggård.
– De måste sedan gå två kilometer till jobbet och lika långt tillbaka till bussen efter jobbet, totalt fyra kilometer i ur och skur. Förr i tiden gjorde folk det, men det är andra tider nu, det vill man inte göra, säger Jens Zetterstedt.
Borggårds bruk har tagit emot flera unga som fått provanställning.
– Vi är bland annat i behov av operatörer och personer med svetskompetens.
Jens Zetterstedts förslag är att det kan sättas in mindre bussar som kan sköta transporterna för de som berörs.
– Vi har personal från Norrköping och Finspång som åker kollektivt, det rör sig i dagsläget om fem–sex personer och det kan bli fler vid nyanställningar. Det finns dessutom människor som åker bil i dagsläget, som istället skulle kunna välja att åka buss. Att åka med egna bilar har ju dessutom större klimatpåverkan, säger Jens Zetterstedt.
Han betonar vikten av att kollektivtrafiken finns för att hjälpa företag som har sin verksamhet på landsbygden.
– Finspång är en vidsträckt kommun, men det finns företag utanför centralorten, som är lika viktiga som företagen inne i centralorten. Vi skapar också skatteintäkter till kommunen, konstaterar Jens Zetterstedt.
Kollektivtrafiken ska inte heller gå mellan Rejmyre och Hävla. Men på Häfla bruk är de inte lika oroliga.
– Våra anställda är bilburna och samåker, så vi påverkas inte direkt. Däremot kan jag generellt tycka att det är väldigt tråkigt att busslinjen försvinner. Skolbarnen åker till Brenäs skola och det är först på högstadiet och gymnasiet som det börjar bli aktuellt med busspendling den vägen, säger Anders Schön, platschef på Häfla bruk.