Flera tusen personer ringer till Hyresgästföreningen varje år med frågor. På top-tio listan av vanliga saker folk ringer om finns trasiga saker i lägenheter, störande grannar och inomhustemperatur. Som medlem i Hyresgästföreningen har man rätt till juridiskt stöd och råd i frågor som gäller boendet och förra året fick tusentals medlemmar hjälp och råd i olika frågor.
I region Sydost, som består av Blekinge, Gotland, Jönköpings län, Kalmar, Kronoberg och Östergötland, fick medlemmar hjälp i 7 986 olika ärenden och rådgivningar under 2016. 95 av ärendena gick vidare till domstol, men de allra flesta ärenden har kunnat lösas genom överenskommelser med respektive hyresvärd.
– Varje dag pratar vi med medlemmar som har olika typer av problem i sina lägenheter. Det kan handla om allt från frågor om vad som gäller om man vill tapetsera om, till att få hjälp i domstol efter att ha blivit uppsagd, säger Ingrid Buskas, jurist Hyresgästföreningen.
De tio vanligaste sakerna som Hyresgästföreningens medlemmar ringer om är: trasiga saker i lägenheten, slitna tapeter, störande grannar, det är för varmt eller kallt inne, måla eller tapetsera själv, uppsägning, uppsägningstid, hyra ut i andra hand, utomhusskötsel samt faktura efter utflytt.