Boken ”Mediehjälpen – din guide till sociala medier och massmedia” kan vara räddningen för medieovana politiker, tjänstemän och företagare.
Författarna till den nyutkomna boken är tidigare moderate oppositionsrådet Jörgen Rundgren i Norrköping med ett eget utbildnings- och konsultföretag, och Carl Selling, Motala, med en bakgrund som journalist och tidigare informationschef vid Norrköpings kommun, nu med eget kommunikationsföretag.
Tillsammans har de lång erfarenhet av ledarskap, kommunikation, PR och medierelationer.
Som ett komplement till de utbildningar de anordnar kommer nu boken som ska vara en guide i ett allt snabbare kommunikationssamhälle.
Målgruppen är som sagt politiker, företagare och kommunala tjänstemän.
– Vi ser de senaste tjugo åren att medielandskapet har ändrat sig totalt, säger Carl Selling.
– Vi är ovanliga på det sättet att vi är inte ute efter att krångla till det eller försvåra för medier. Tvärtom, vi vill göra så personer känner sig rustade, och trygga, för att kunna möta reportrar och journalister, säger Carl Selling.
– Vi vill hjälpa personer som vill synas, men kanske inte har förmågan, eller de som måste synas, och känner att det kan vara lite obehagligt.
– Jag kanske ligger lite mer åt krishantering och varumärkesdelar – du är fantastiskt duktig på retorik och presentationsteknik. Sedan möts vi i mitten kring medierådgivning och medieträning, säger Carl Selling och tittar på Jörgen Rundgren.
– Det är en handbok, en överlevnadsbok, säger Jörgen Rundgren om den nya boken.
Traditionella medier med sina hela tiden uppdaterade hemsidor, sociala medier som Facebook – det är inte lätt att navigera i det nya medielandskapet.
– Grundtipset är att ta reda på vad är det du vill nå, vad är det du vill få ut för någonting, och framför allt vilken målgrupp är det? Var befinner sig den här målgruppen? säger Carl Selling.
Tips för framgång i medierelationer är enkelhet, tydlighet och upprepning, att inte gömma sig utan snabbt lämna kommentarer, och att lägga alla kort på bordet.
Att visa känslor och vara en människa i det som sker, är ett annat råd från Jörgen Rundgren, med adress Anna Kinberg Batra dagen innan beskedet kom att hon avgår.
Boken ges ut av Norrköpingsförlaget Fantasi & Fakta.