Den 15 maj 1906 kunde de resenärer som skulle till Gusum kliva på tåget här vid Söderköpings järnvägsstation.
Ville man sedan vidare mot slutstationen Valdemarsvik fick man vänta till den 1 oktober samma år då slutsträckan stod färdigbyggd. Den första stationen, vid Norrtull byggd 1893, hade nu gjort sitt och den nya ståtliga stationen stod här som ett monument av den nya tiden. Denna dag, på 1920-talet, inväntades det tåg som skulle föra resenärerna till Norrköping, den stora staden. Snart inkom det frustande loket med tillhörande vagnar och med ett gnissel från hjulen stannade det. Klockan visade på 12.15 och fem minuter senare skulle det avgå enligt tabellen. Och si på den tiden avgick alla tåg enligt tabell liksom det ankom. Man ansåg det vara av yttersta vikt att tågen skulle hålla sina tider ty resenärerna sågs som viktiga personer och då var ju god service det man ville erbjuda. Vi följer med det tåg som alltså snart inkommer på spår 1. Bron över Göta kanal är svängbar och eftersom inga båtar syns till går överresan smidigt men ytterst försiktigt. Första hållplats är Korsbrinken och där väntar
några resenärer som också vill till stan. Det går lite uppför och farten är uppe i 25 km i timmen, snart skymtar Fransbergs anhalt för att sedan ankomma Tingstad. Här
lastas gods av till den närbelagda affären och Kummelby station syns på håll. Efter ett kort uppehåll körs snart Brånnestads hållplats förbi och vi avslutar resan vid slutstationen Norrköpings Östra .Och stationsklockan visar på 12.52 enligt tabellen! Den 24 september 1966 stämplades den sista biljetten här i stationshuset och en era var till ända. Många, många ville att den fina byggnaden skulle få finnas kvar men trots stora protester med underskrifter revs byggnaden och bland dom minnen som finns kvar ville jag idag visa dig den här bilden.