I Sverige finns idag nästan 90 000 elbilar och laddhybrider. Men laddningsmöjligheterna hemma är ofta inte anpassade för belastningen vilket kan innebära risk för brand med förlust av både hem och fordon som följd, menar Svedea.
Vid årets slut uppskattas det finnas 110 000 elbilar, laddhybrider och elmotorcyklar i Sverige. En positiv trend i strävan efter att minska utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser. Men elsäkerheten för laddning hemma ligger inte i fas med tillväxten, menar man på Svedea.
– Ofta används ett så kallat Schukouttag, alltså ett vanligt jordat vägguttag på 16 ampere. Problemet är att sådana uttag inte är gjorda för laddning av elbilar och inte alltid klarar återkommande och långvarig hög belastning. I värsta fall kan det leda till okontrollerad temperaturstegring och brand, säger Kivan Kaivanipour, produktchef bilförsäkring på Svedea.
Vill man ladda sitt fordon säkert i hemmet bör man låta ett elinstallationsföretag undersöka förutsättningarna på plats – allra bäst är att låta en behörig elektriker montera en laddbox.
– Priset på laddboxar varierar från 6 000 kronor i grundutförande och uppåt, beroende på modell. Sen kan ytterligare installationskostnader tillkomma. Men man kan söka bidrag på upp till 50 procent av totalkostnaden upp till 10 000 kronor hos Naturvårdsverket. Kom bara ihåg att ansöka om ladda-hemma-stödet senast sex månader efter installationen, säger Kivan Kaivanipour.
Daniel Forsberg, som jobbar i Norrköping och bor i Linköping, kör såväl Bmw i3 som Tesla Model S, som han laddar med solceller och laddbox hemma. Att inte använda laddbox är inget alternativ för honom.
– Jag skulle inte våga chansa att använda ett vanligt eluttag för kontinuerlig laddning. I de flesta fall kanske det funkar, men i de fall det inte gör det kan hela huset brinna ned, säger han och fortsätter:
– Dessutom laddar det betydligt snabbare med en laddbox.
Han har installerat två laddboxar hemma, en till varje bil. När diskmaskin, fläkt och tvättmaskin är igång samtidigt som bilarna laddas blir det egentligen ett för högt effektuttag mot husets huvudsäkring. Det har Daniel löst med en så kallad lastbalansering, eller "effektvakt", som gör att effekten på billaddningen sänks så fort man börjar närma sig effektuttag över huvudsäkringen. Huset har även alltid prioritet före elbilsladdningen.
– Det gör att det aldrig finns någon risk att någon säkring går, säger han.