Tvingades bryta mot lagen

Sonja Nyman tvingades åka olagligt med sin bil från Norrköping till Katrineholm, för en efterkontroll av bilen efter första besiktningen.

Här ses chassinumret på Sonja Nymans bil, som stansats in på nytt.

Här ses chassinumret på Sonja Nymans bil, som stansats in på nytt.

Foto: Sören Boström

BIL2018-06-07 12:30

Det hela började med att Sonja Nyman åkte till Besikta Bilprovning på Arkösundsvägen, för den årliga besiktningen av sin Ford Fiesta årsmodell 2002.

Men det uppstod vissa problem. Sonja Nyman berättar:

– Jag har aldrig tidigare fått anmärkning på bilens chassinummer, men den här gången blev bilen underkänd eftersom det inte gick att läsa hela numret.

– Orsaken till det var att det kommit in vatten på numret, som därmed rostat bort.

Och vad gjorde du då?

– Jag frågade besiktningsmannen vad jag skulle göra och fick till svar, att jag kunde få hjälp hos en ackrediterad verkstad.

– Jag åkte till Ford, som dock inte klarade av problemet, men de hänvisade mig till en annan verkstad dit jag åkte och där kunde de med hjälp av bilens registreringsbevis hitta bilens chassinummer och stansa in det igen.

Sedan kunde du åka iväg för en efterkontroll hos bilbesiktningen och få bilen godkänd?

– Nej, för när jag kom till bilbesiktningen, så fick jag beskedet att de inte gör en sådan efterkontroll, utan att det bara fanns en enda besiktningsman i Norrköping, som hade befogenhet att utföra registreringsbesiktning av bilar.

– När jag kontaktade honom, skulle jag inte få en tid förrän i augusti, eftersom han var så upptagen framöver. Så istället blev jag hänvisad till Katrineholm och fick en ny tid däruppe för efterkontrollen.

– Problemet var bara att då hade sista besiktningstiden för min bil gått ut sedan fem dagar, så jag fick köra upp bilen till Katrineholm obesiktad och i princip olagligt.

Men nu gick det bra?

– Ja, resan till Katrinholm gick bra och registreringsbesiktningen också, men den här gången tog besiktningsprocessen för min bil en hel månad, enligt allt var klart.

Är du orolig inför nästa års besiktning?

– Nej, i övrigt går bilen bra och nu syns ju också chassinumret, så nästa år hoppas jag att bilen går igenom utan problem.

– Men jag kan ju förvarna andra som råkar ut för problem med chassinumret och registreringsbesiktning, att det kan bli lång väntetid eller långt att åka iväg för besiktning på annan ort...

Folkbladet kontaktade Besikta på Arkösundsvägen, där en ansvarig sa så här:

– Situationen när det gäller registreringsbesiktning, är så pass besvärlig som den här kvinnan beskriver. Vårt företag har ingen utbildad ingenjör i Norrköping, som kan utföra den här sortens besiktning. Så antingen får man åka till någon av våra stationer i Mjölby eller i Motala eller till en av våra konkurrenter i Norrköping på Herstaberg, som har utbildad personal för just registreringsbesiktning.

Registreringsbesiktning

När man importerar ett fordon från ett annat land eller om man bygger om sitt fordon, måste fordonet genomgå en registreringsbesiktning.

Och det gäller också om bilens chassinummer blir rostigt och oläsligt och man måste stansa in numret igen, så det blir läsligt.

Då krävs också en registreringsbesiktning av bilen.

Även när ett fordon är nytt måste det förstås genomgå en registreringsbesiktning. Då bekräftas fordonets identitet, att det uppfyller gällande krav och de uppgifter fastställs som är obligatoriska för att registrera fordonet i vägtrafikregistret.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om