Det handlar om höstterminens betyg – de som eleverna söker in till gymnasiet på i ett första skede. Att mer än var tredje saknar behörighet är lika med 352 av kommunens niondeklassare. Nu behövs det sättas in resurser på kort sikt – för att "rädda" så många som möjligt av dem, och på lång sikt för att "slippa sitta här med samma siffror igen om ett år" som den nytillträdde tf utbildningsdirektören Sofie Lindén uttryckte det när siffrorna presenterades på torsdagen.
– Det här skapar en osäkerhet blad eleverna, eftersom de får sitt första preliminära besked när de söker in på höstterminens betyg, sade men berättade samtidigt att antalet behöriga brukar gå upp under vårterminen, vilket gör att fler kan söka in.
Nedgången är inte jättestor, 2015 låg behörigheten på 70 procent och 2014 på 71 procent. Det är den nedåtgående trenden man vill åt.
– Jag har tidigare jobbat i Södertälje, där man haft dåliga resultat men där man har haft en uppåtgående trend de senaste fem åren, sade kommundirektör Martin Andreae.
Han pratade mycket om ett systematiskt tänk, med avstämningar och utvärderingar mitt i terminerna. Om att analysera siffror, kunna dra slutsatser och sedan göra något av det man ser i praktiken.
– Det är inte nya flamsiga projekt som är lösningen, utan back to basic, förklarade han.
Inom kommunen finns flera olika projekt igång för att förbättra elevernas kunskaper och resultat. Martin Andreae och Sofie Lindén kommer inte vara rädda för att se över dessa, och till och med avsluta projekt som inte är tillräckligt bra.
– Vi måste våga prioritera och lägga kraft på de som visar resultat, sade Sofie Lindén.
Bland ämnena är matematiken det som sticker ut mest. Här sjönk behörigheten från 80 procent hösten 2015 till 74 procent ett år senare.
– Att en fjärdedel av eleverna inte får godkänt är ett stort problem. På vissa skolor når inte ens hälften upp och det är skrämmande, sade Sofie Lindén och berättade om vad som konkret måste göras med en gång:
– Vi måste titta på exakt vilka individer det handlar om och sätta in åtgärder.
Kommunalråd Olle Johansson (S) instämde:
– Vår fokus är glasklart att resultaten måste förbättras. Det är därför vi målmedvetet har tillfört resurser som på kort och lång sikt ska leda till att möjliggöra kunskapsutvecklingen för att stärka resurserna för eleverna.