Det handlar om 234 miljoner kronor som kunderna i försäkringsbolaget får dela på i år. Efter sommaren uppmärksammades kunderna på detta i ett återbäringsutskick, och under oktober kommer pengarna in på kontot.
Det är tack vare en stark tillväxt inom sakförsäkringsrörelsen och en god finansiell avkastning, som resultatet blev gott 2017. Bolaget ägs av sina kunder, och det är även de som får dela på överskottet. Beloppet för varje enskild kund varierar och är beroende av de försäkringar man har haft under 2017.
Så här mycket får kunderna i Norrköping, Söderköping och Finspång tillbaka i återbäring: Norrköping 65 miljoner, Söderköping 8 miljoner, Finspång 8 miljoner.
– Att för fjärde året i rad kunna dela ett positivt resultat med våra kunder i hela Östergötland känns riktigt bra – det är en del av hur vi som lokalt kundägt bolag fungerar, säger Stefan Nyrinder som tillträdde som vd för Länsförsäkringar Östgöta i augusti år.
På frågan om premierna var för högt satta, eftersom det blev så mycket pengar över till återbäring, och om de inte borde sänkas, svarar försäkringsbolaget på sin webbsida: "Försäkringspremierna sätts alltid utifrån ett normalår, med ett förväntat skadeutfall både vad gäller antal skador och kostnad för dessa. Det är dock omöjligt att i förväg veta utfallet för ett enskilt år, då det är väldigt många olika saker som spelar in. Vi kan ett enskilt år få lägre skadekostnader än normalåret som vi budgeterar utifrån. Det överskott som blir kan då betalas tillbaka till dig som kund i form av återbäring. Under 2017 hade vi en stark tillväxt inom sakförsäkring och en gynnsam utveckling i bolagets kapitalförvaltning som bidrog till ett positivt resultat. Om vi har ett gynnsamt skadeutfall ett år innebär därmed inte att vi kan sänka premierna för kommande år. Återigen måste vi sätta premierna utifrån ett normalår".