Det är i Dagens Nyheter som Fredrik Hjelm berättar om hur elsparkcykelföretaget vill att de städer där företaget har sina elsparkcyklar byggs om för att anpassas till sina kunder.
– Det handlar om att ändra städer för att göra dem till platser där man kan leva, med mindre avgaser, ljudföroreningar och köer, säger Fredrik Hjelm till DN.
Ett förslag har tagits fram av en arkitektbyrå där Hornstull i Stockholm anpassats och där bilfiler bytts ut mot cykelfiler där man, enligt Fredrik Hjelm kan leva, med mindre avgaser, ljudföroreningar och köer.
En av städerna som Voi har etablerat sig i är Norrköping, där man har kontakt på tjänstemannanivå, men ännu inte med politiken.
–Vi ska ha ett möte med elsparksföretagen efter semestrarna, säger Karin Jonsson (C) ordförande i tekniska nämnden.
Någon särskild plan för att anpassa Norrköping till elsparkcyklar har man inte, men man håller på att titta på var de största stråken finns.
– Vi vet ju var det är populärast att åka och där vill vi underlätta för parkeringsplatser för elsparkcyklarna så att de inte slängs överallt, säger Karin Jonsson.
Under hösten kommer Östra Promenaden att byggas om för att bli mer parklikt, ett körfält tas bort och det blir separerade gång-, cykel och vägbanor. Helt i enlighet med förslaget som Voi tagit fram för Hornstull.
– När vi planerade för ombyggnaden av Östra Promenaden visste vi inte ens att elsparkcyklar fanns, tänket på gång- och cykelbanor är sådant vi jobbar med hela tiden, säger Karin Jonsson.
Efter semestrarna ska kommunen ha ett möte med samtliga elsparkcykelföretag som finns i Norrköping och det finns fler frågor än anpassning av staden som Karin Jonsson vill diskutera.
– Det är ju ett väldigt osäkert och oskyddat sätt att ta sig fram på även om det också har många fördelar och är ett komplement till exempelvis bilen.
I Oslo införs nu ett förbud mot att köra elsparkcyklarna nattetid, kan det bli aktuellt i Norrköping också?
– Det vet jag inte, men många kör ju elsparkcykel hem från krogen, säger Karin Jonsson.
Och kanske är man då inte lika ordentlig i trafiken eller när det gäller att parkera elsparkcykeln på rätt sätt.
Själv har Karin Jonsson inte provat att köra elsparkcykel.
– Nej, risken finns att det skulle bli ett fyllnadsval i kommunen, säger hon och skrattar.