Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Vi väljer ytor för att minimera miljökonsekvenser"

Platsen vid Torsjön har valts ut som ett av fem ställen som uppfyllt ett antal kriterier, som till exempel närhet till anläggningen och E4:an men inte nära boende.

När tunnlarna för Ostlänken grävs måste sprängmassorna lagras, ett förslag som mött protester är området vid Torsjön.

När tunnlarna för Ostlänken grävs måste sprängmassorna lagras, ett förslag som mött protester är området vid Torsjön.

Foto: Artem Furman/Mostphotos

Nyheter2021-03-10 12:00

– Helst skulle vi vilja ha den direkt vid tunnelpåslaget för att minimera transporter och miljöpåverkan, säger Fay Scafe, delprojektledare vid Trafikverket för Ostlänken sträckan Stavsjö-Loddby.

När det gäller kväveläckaget från lagringsmassorna är Kolmårdstrakten känsligt.

– Därför har vi försökt begränsa miljökonsekvenserna genom att sprida ut lagringen av sprängmassorna på olika ytor, två förslag ligger i anslutning till tunnelpåslaget, ett vid Torsjön, säger Fay Scafe.

Närheten till Bråviken är dock viktig, kvävet som bildas ska ledas vidare förbi Torsjön och ut i Bråviken.

–  Vi väljer ytor för att minimera miljökonsekvenser och det inte är vårt mål att sjön ska torka upp, men genom att leda bort dagvatten förbi Torsjön skulle det kunna ha en påverkan på grundvattnet, därför avvaktar vi beslut och fortsätter att utreda för att eventuellt se över konsekvenser och även utvärdera andra ytor, säger Fay Scafe.

Området, lika stort som Torsjön, som eventuellt ska användas ska inte grävas ut. Däremot ska skogen avverkas.

– För att minimera antal upplagsytor som vi kan behöva så kommer ytorna med sprängmassorna att bli höga, men tanken är att återställa jorden och vegetationen till sitt ursprungliga bruk, hur lång tid det tar vet jag inte, säger Fay Scafe.

Inte heller att sprängstenen ska krossas vidare på de olika ytorna ingår i planerna.

– Men en entreprenör kan komma att välja att ha en kross och då får man ansöka hos kommunen, säger Fay Scafe.

Det kommer såklart medföra ljud, liksom att diesellastbilar kör sprängmassorna fram och tillbaka.

– Jag delar oron för miljön, men det behöver inte vara diesel, jag är ingen expert men i framtiden kan elektroniska fordon komma till användning, säger Fay Scafe.

Hur tungt väger synpunkter som lämnats in?

– Det beror på synpunkterna, det finns ett stort intresse för de naturnära områdena och det är alltid intressant med synpunkter, men vi har fler kriterier att ta hänsyn till, säger Fay Scafe.

Om beslut tas att gå vidare med de här områdena blir det byggstart tidigast 2025.

– Det innebär inte att vi kommer att starta vid Torsjön, det kommer att ta ytterligare några år, men entreprenören har tillgång till marken tio år från byggstart, säger Fay Scafe.

När beslut om massupplagsplatser tas är inte klart men rör sig enligt Fay Scafe inte om veckor, snarare om månader.

Karta: Torsjön
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!