Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Varven är borta men hamnen lever

Pontus Lindblom är näringslivsdirektör i Norrköpings kommun.

Pontus Lindblom är näringslivsdirektör i Norrköpings kommun.

Foto: Karoline Montero Araya

Nyheter2020-07-26 12:00

Pandemin slår hårt mot Sveriges och Östergötlands företag. I vårt län varslades 2 600 personer i länet under mars och april, vilket var den högsta nivån sedan början av 1990-talet. 

Cirka 17 000 personer, främst anställda inom tillverkningsindustrin, har hittills korttidspermitterats. Norrköpings näringslivsdirektör Pontus Lindblom befarar att läget kommer att förvärras till hösten i flera branscher.

– Det kan i värsta fall bli konkurser men framför allt kan det bli permitteringar och varsel inom verksamheterna, sa han till Folkbladet i början av juli.

Norrköping/Finspång är en industriregion med långa anor bakåt i tiden. I dessa kristider kan det därför finnas anledning att minnas några av de stora företag som under de senaste seklerna blomstrat, kämpat, krisat, expanderat, slagit igen och kommit igen och försvunnit här i trakten.

Två tidigare söndagar har vi berättat om företagen Holmen och Fiskeby vilka båda har sina rötter i 1600-talets Norrköping. Denna söndag riktar vi blickarna mot de skeppsvarv som funnits här i staden minst lika länge som Holmen och Fiskeby. Varven finns dock inte kvar längre utan har fått ge sig för tidens tand och konkurrensens hårda vindar.

Som i stort sett ”allting” annat industriellt i Norrköping på 1600-talet så har Louis de Geer ett finger med i spelet. I Riksarkivet läser jag att Louis de Geer den 31 december 1627 ”erhöll tillstånd att i Norrköping anlägga skeppsvarv och reparebana.” (repslageri) 

De Geers varv låg på Skeppsholmen – Blixholmen – vid den Inre hamnens utlopp i Bråviken. Antagligen anlade Kronan ett varv redan runt 1580 på samma plats som Louis de Geer senare använde. När handels- och industrimän startade Norrköpings skeppsvarv 1743 så var det således det tredje försöket att få till skeppsbyggnation på Skeppsholmen. Norrköpings skeppsvarv blev en stor framgång och inom ett par decennier byggdes fregatter och Ostindienfarare i konkurrens med de allra största varven. Framgång lockar nya investerare och 1784 drog Christian Eberstein i gång ett varv som år 1795 följdes av att Jacob Schotte i kvarteret Ostindien - som gränsade till Ebersteinska varvet i kvarteret Västindien – etablerade ett skeppsvarv som också det skulle dra stora vinster till företaget. Sedan dröjde det till 1841 innan Motala Verkstad startade ett varv i Norrköping.

Alla de här varven är borta sedan länge. Men hamnen och sjöfrakten är fortsatt viktig för Norrköping. 

Karta: Blixholmsvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!