Tidningsutdelning ändras – tio tidningsbud varslas

Tio tidningsbud varslas om uppsägning av NTM-ägda Svensk Hemleverans (SVHL) när tidningsutdelningen dras in i delar av Söderköpings och Valdemarsviks kommuner. Anledningen är kraftigt ökade kostnader. ”Olyckligt, men ofrånkomligt”, säger Mattias Ternstedt, vd på SVHL.

Hushåll i glesbygd i Söderköping och Valdemarsvik erbjuds digital prenumeration när distributionen av papperstidningen förändras.

Hushåll i glesbygd i Söderköping och Valdemarsvik erbjuds digital prenumeration när distributionen av papperstidningen förändras.

Foto: Martina Holmberg / TT

Nyheter2023-10-24 10:00

Från och med den första februari 2024 upphör SVHL:s utdelning av tidningar i vissa glesbygdsområden i Söderköping och Valdemarsvik. Cirka 1 200 av NT:s prenumeranter berörs av förändringen. Detta påverkar även ett tiotal av Folkbladets prenumeranter och läsare av andra morgontidningar i de aktuella områdena.

I stället kommer prenumeranterna att erbjudas en digital prenumeration där läsaren får ta del av allt som finns på sajten nt.se eller folkbladet.se – som ständigt uppdateras med de senaste nyheterna. Läsarna får även papperstidningen i elektronisk form, en e-tidning.

undefined
Hushåll i glesbygd i Söderköping och Valdemarsvik erbjuds digital prenumeration när distributionen av papperstidningen förändras.

Anledningen till indragningen är kraftigt ökade kostnader för produktion och distribution, det handlar bland annat om stigande bränslepriser i kombination med en stigande inflation. I många fall är utdelningskostnaden dubbelt så hög som intäkterna.

undefined
"Olyckligt men ofrånkomligt". Så beskriver Mattias Ternstedt, vd för Svensk hemleverans, varsel av tidningsbud och ändrad distribution.

--Det går inte att öka tidningspriserna hur mycket som helst.  Då måste vi titta på geografin, var det är dyrast att leverera tidningen och långt mellan brevlådorna, säger Mattias Ternstedt. 

--Det är framför allt glesbygd som berörs, exakt vilka områden och linjer ska vi nu se över, säger han. 

De tidningsbud som blir kvar i kommunerna får ökad sysselsättningsgrad, genom att linjerna blir längre. Prenumeranter som berörs kommer att kontaktas inom kort, säger Mattias Ternstedt – medveten om att beskedet väcker känslor:

--Jag tror de tycker det är jobbigt men hoppas att det finns en förståelse för att omkostnader blivit mycket större, säger han och ger exempel på att en del tidningar i området kostar runt 50 kronor att distribuera, att jämföras med i genomsnitt 10 kronor.

Flera andra tidningskoncerner i landet, som Bonnier och Stampen, genomför också förändringar av distributionen och minskar på antalet utgivningsdagar på grund av ökade kostnader. 

NTM ägs av en stiftelse och de pengar som koncernen tjänar går tillbaka till verksamheten. Nils Olauson, affärsområdeschef med ansvar för det redaktionella arbetet, säger att den journalistiska bevakningen kommer att vara lika stark som tidigare. 

undefined
Nils Olauson, redaktionell affärsområdeschef på NTM, säger att förändringen säkerställer en fortsatt satsning på journalistik.

--Det journalistiska uppdraget ändras inte. Vi kommer att fortsätta bevaka kommunerna med samma kraft. Genom att göra de här förändringarna säkerställer vi att våra resurser går till lokal journalistik, säger han.

Nils Olauson hoppas att så många som möjligt vill stanna kvar som digitala prenumeranter. 

--Vi vet vad papperstidningen betyder för många och det är jättetråkigt att inte kunna leverera den fysiskt hem till brevlådan. Men vi gör det för journalistikens bästa över tid. Vi ska inte spara på journalistiken bara för att kunna dela ut papperstidningen där det egentligen är för dyrt, säger han.

Malin Perk, chefredaktör för Folkbladet förstår att de drabbade läsarna kommer att bli besvikna.

– Men jag hoppas verkligen att ni vill ge det digitala en chans. För vi gör det här för att trygga den lokala journalistiken. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!