Den här veckan samlades högstadie- och gymnasielärare i Norrköping för lära sig mer om drogförebyggande arbete.
Länsstyrelsen och länets kommuner driver sedan några år tillbaka satsningen Östgötapiloten som syftar till att ge skolpersonal bättre verktyg att arbeta med narkotikafrågan.
– Vi ville gärna bygga upp en struktur för det här och tittade på hur man hade arbetat med frågan i Norrbotten. Där har skolan fått ta ett större ansvar och det drogförebyggande arbetet har lyfts in i den ordinarie undervisningen. Det bygger på att man tar upp det här kontinuerligt tillsammans med arbetet kring alkohol och tobak, för allt det här hänger ihop, säger Lotta Hjalmarsson-Österholm, länssamordnare.
Den drog som är vanligast bland ungdomarna i länet är cannabis och skolpersonal har de senaste åren uttryckt en ökad oro för situationen.
– Vi vet att det är cannabis som är den stora grejen bland unga i Östergötland men det är inte så att användandet har ökat de senaste åren utan det har legat ganska stadigt, säger Lotta.
Istället för informationskampanjer eller skolbesök, som varit vanligt tidigare, ska nu skolorna själva arbeta med frågan i den ordinarie undervisningen.
– Det är mer naturligt att det gör det. Det går faktiskt att ta upp det i väldigt många ämnen och lärarna får tips om hur de kan gå tillväga. De får träna sig på att bemöta eleverna. Det handlar inte om att vinna diskussioner eller att slå eleverna på fingrarna utan att vara ett stöd för dem.
Utbildningarna berör allt från handlingsplaner och policys till myter kring narkotika och hur cannabis påverkar hjärnan.
I Norrbotten, där de arbetat på det här sättet under ett flertal år, har de kunnat se positiva effekter.
– Utvärderingen där visade att med ökad kunskap så minskar viljan att prova droger och det är spännande. Det är tillräckligt bra för att göra en sådan här insats i skolan.
Om en lärare misstänker att en elev missbrukar narkotika, hur ska den då gå tillväga?
– Till att börja med är det viktigt man på skolan har rutiner för vem som ska ta hand om det här. Det kan inte vara lärarens sak utan man måste veta var man ska vända sig. Sedan har olika skolor olika policys. På vissa utbildningar kan eleverna bli avstängda, på andra kan de bli kvar. Det är en skolledarfråga, säger Lotta Hjalmarsson-Österholm.