En Norrköpingsbo har fått avslag i Allmänna reklamationsnämnden (ARN) på sin begäran om "avhjälpande av yttertak samt ersättning med 105 900 kr för åtgärdande av innertak."
I oktober 2019 anlitade Norrköpingsbon ett lokalt byggföretag för takomläggning för vilket han betalade ca 200 000 kr. Innertaket är nu fuktskadat och måste bytas ut inklusive elarbete, då det sitter spotlights i innertaket som har skadats. Kunden vill att företaget ska stå för kostnaden att åtgärda innertaket. Enligt företaget avslutades deras arbete innan pappläggaren kom och skulle göra sitt jobb. Företaget uppger att de lämnade en hel pappvåd. Den gick ner och slutade ca 5 cm från vecket på taket, d.v.s. där panntaket möter det plana papptaket. Det fanns då ingen risk att det skulle regna in något. Därefter kom pappläggaren och hans jobb var bl.a. att sammanfoga sin papp med företagets nedsläppta papp på ett lämpligt sätt. Det har uppenbarligen inte gjorts. Företagets pappvåd som det lämnade ända ned till vinkeln på taket har blivit avskuren och detta har skett efter att företaget lämnat arbetet. Företaget tar inte på sig något ansvar för att någon annan inte gjort ett korrekt utfört arbete. Motiveringen till nämndens beslut: Det är konsumenten som ska bevisa att tjänsten är felaktig. Kunden anlitade företaget för visst takarbete, dock inte för all pappläggning av taket. Nämnden konstaterar genom inlämnade bilder på taket att det inte har visats att den skada som har uppstått beror på det arbete det lokala företaget har utfört. Kundens krav ska därför avslås. Beslutet kan inte överklagas.