Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Strid om fuktskada är nu avgjord

En tvist om ansvaret för fuktskador i ett tak i Norrköping har nu avgjorts i ARN. Taket på bilden är dock ett helt annat tak än det som omtalas i artikeln.

En tvist om ansvaret för fuktskador i ett tak i Norrköping har nu avgjorts i ARN. Taket på bilden är dock ett helt annat tak än det som omtalas i artikeln.

Foto: ANNA ERIKSSON / TT / SCANPIX

Nyheter2021-03-25 15:50

En Norrköpingsbo har fått avslag i Allmänna reklamationsnämnden (ARN) på sin begäran om "avhjälpande av yttertak samt ersättning med 105 900 kr för åtgärdande av innertak."

I oktober 2019 anlitade Norrköpingsbon ett lokalt byggföretag för takomläggning för vilket han betalade ca 200 000 kr. Innertaket är nu fuktskadat och måste bytas ut inklusive elarbete, då det sitter spotlights i innertaket som har skadats. Kunden vill att företaget ska stå för kostnaden att åtgärda innertaket. Enligt företaget avslutades deras arbete innan pappläggaren kom och skulle göra sitt jobb. Företaget uppger att de lämnade en hel pappvåd. Den gick ner och slutade ca 5 cm från vecket på taket, d.v.s. där panntaket möter det plana papptaket. Det fanns då ingen risk att det skulle regna in något. Därefter kom pappläggaren och hans jobb var bl.a. att sammanfoga sin papp med företagets nedsläppta papp på ett lämpligt sätt. Det har uppenbarligen inte gjorts. Företagets pappvåd som det lämnade ända ned till vinkeln på taket har blivit avskuren och detta har skett efter att företaget lämnat arbetet. Företaget tar inte på sig något ansvar för att någon annan inte gjort ett korrekt utfört arbete. Motiveringen till nämndens beslut: Det är konsumenten som ska bevisa att tjänsten är felaktig. Kunden anlitade företaget för visst takarbete, dock inte för all pappläggning av taket. Nämnden konstaterar genom inlämnade bilder på taket att det inte har visats att den skada som har uppstått beror på det arbete det lokala företaget har utfört. Kundens krav ska därför avslås. Beslutet kan inte överklagas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!