Det har varit och är stora utmaningar för näringslivet i coronans fotspår. Pandemin har begränsat företagarnas möjligheter till tillväxt och utveckling och just nu jobbar Norrköpings kommun på flera sätt för att stötta näringslivet.
I dagarna har en infopunkt placerats vid Kolmårdens djurpark, där fyra feriearbetare och personal från kontaktcenter finns behjälpliga för att berätta om Norrköping. Syftet är att väcka intresset för Norrköping och stärka besöksnäringen.
– Det är främst när besökarna är på väg hem som de stannar till och ställer frågor om Norrköping. Ofta är det barnfamiljer som nyfiket undrar vad som finns att göra för både barn och vuxna. Då brukar vi tipsa om våra museer, lekparker och naturen, berättar Hannes Abrahamsson, kommuninformatör på kontaktcenter.
Det är många som väljer att "hemestra" och Norrköpings kommun har gjort flera satsningar för att uppmärksamma vad som finns att tillgå i stan under sommaren. Norrköpings företagare anpassade sig snabbt efter den nya vardagen och olika former av lösningar kom fort på plats för att rätta sig efter det nya normala.
– För Norrköpings besöksnäring finns det ett stort värde i att försöka få fler besökare i Kolmården att förlänga sin vistelse i vår kommun. Kolmården är en plats som drar besökare från hela Sverige och är därför en bra ingång till att berätta mer om Norrköping, säger Reidar Svedahl (L), kommunalråd och ordförande i samhällsplaneringsnämnden.