Analysföretaget Kantar Sifos årliga anseendeindex visar att SMHI är den myndighet som har högst anseende hos allmänheten. Årets undersökning bygger på drygt 15 000 intervjuer som gjorts via en webbenkät.
SMHI toppar inte bara listan utan har även förbättrat sitt anseende sedan 2019 års mätning.
– Jag är stolt över medarbetarna på SMHI som alla bidragit till detta fina resultat. Myndighetens anseende bygger på att vi varje dag arbetar med och kommunicerar på ett bra sätt kring våra expertområden väder, vatten och klimat. Detta är något vi enträget fortsätter med även under corona-pandemin, säger Rolf Brennerfelt, SMHI:s generaldirektör, i ett pressmeddelande.
– Vi mäter människors uppfattning och generellt kan man säga att svenska myndigheter har ett gott anseende. Välkända myndigheter ligger högt i mätningen och SMHI gör bra ifrån sig, säger Johan Orbe, Kantar Sifo.
Närmast efter SMHI följer Kustbevakningen, Folkhälsomyndigheten, Konsumentverket, Läkemedelsverket och Sjöfartsverket.
– Resultatet av undersökningen känns extra glädjande just eftersom att det är allmänheten som fått säga sitt. Vi kommer ta till vara på svenska folkets förtroende genom att fortsätta leverera god service till sjöfarten som bidrar till Sveriges konkurrenskraft, säger Niclas Härenstam, kommunikationsdirektör vid Sjöfartsverket.
Sämre gick det för Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och Försäkringskassan som fick bottenbetyg i undersökningen.