Privatbilister och yrkestrafikanter som vill undvika centrum på väg mellan E22 och E4 tvingas idag göra en sex kilometer lång omväg. Det säger sig självt att många då hellre väljer att köra rätt genom stan. Men den nya ringvägen, Johannisborgsförbindelsen kallad, ska göra passagen mellan de två stora Europavägarna betydligt smidigare och rakare.
Att de bilar som bara passerar centrala stan på väg någon annanstans måste bort har stått helt klart sedan de två nya stadsdelarna Inre Hamnen och Butängen håller på att förverkligas. I dag finns en mycket besvärande barriär mellan Inre Hamnen och central stan i form av Hamnbron som är tungt trafikerad av yrkestrafik. Så kan det inte fortsätta när 3 000 människor så småningom kommer att bo i husen som nu byggs i Inre Hamnen.
En första del i den nya förbindelsen är redan genomförd när man i somras byggde om vägsträckan vid E22s anslutning till Söderleden fram till trafikplats Ljura. Nu är det dags för etapp två som dock inte ligger i direkt anslutning till bygget som redan är gjort.
Vägen som går mellan trafikplats Ljura och Lindövägen anses nämligen ha en så bra kvalitet att den inte behöver byggas om förrän långt senare. Istället är det nu dags för etappen som är markerad med rött på kartan.
I denna etapp ska bland annat den omdiskuterade öppningsbara bron över Strömmen ingå. Enligt de ursprungliga planerna skulle bron vara öppningsbar, sedan ångrade politikerna sig när kommunen måste spara pengar och tog bort planerna. Men protesterna blev högljudda inte minst från intressenterna i Inre Hamnen. Man vill att segelbåtar ska få möjlighet att komma in till kajerna som har byggts. Så politikerna ångrade sig och nu finns bron med i detaljplanen som antagits även om ett alternativ också presenteras. Kostnaden för bron var då beräknad till 100 miljoner kronor.
Vi har pratat med planarkitekt Erika Kindvall på samhällsbyggnadskontoret. Hon berättar om arbetet som nu väntar:
– Bron kommer att bli föremål för en arkitekttävling först men sedan kommer den att ingå i det projekteringsarbete som redan ligger i startgroparna. Målet är att den nya sträckningen ska vara klar 2027. NCC är redan kontrakterad att tillsammans med kommunen dra igång detaljprojekteringen. Så arbetet kommer att märkas ganska snart om fullmäktige antar planen i mars, säger Erika Kindvall.
Det är en 1,5 kilometer helt ny väg som ska byggas längs Lindövägen, och Surgatan. Bron ansluter sedan till Jungmansgatan på andra sidan Strömmen. Fyra nya trafikrondeller ska byggas och nya gång- och cykelvägar anläggas. Den nya vägen kommer att innehålla två filer i vardera riktningen.
Erika Kindvall berättar också att detaljplanarbetet redan har dragits i gång när det gäller nästa etapp, markerad med blå färg på kartan. Den visar den nya vägens sträckning som börjar norr om Norra Promenaden längs Hanholmsvägen. Samrådstiden för den planen gick ut i veckan.
Däremot dröjer det längre innan etappen som är markerat med grönt, från Hanholmsvägen till Ståthögaleden börjar planeras. Där ska bland annat en järnvägsbro ingå och innan man vet hur Ostlänken ska dras genom stan kan man inte starta det arbetet.