Det är revisionsföretaget PwC som på uppdrag av regionens revisorer tittat närmare på tre digitala satsningar inom regionen: Digitala vårdcentralen, Vårdcentralen direkt och KBT via nätet. Utredarna fann flera brister, framförallt med den Digitala vårdcentralen som infördes i den ordinarie verksamheten i januari i år.
Digitala vårdcentralen innebär att patienter kan boka in ett videosamtal med läkare eller fysioterapeut oavsett vilken vårdcentral man är listad hos. Priset är samma som ett vanligt besök: 200 kronor. Det infördes delvis som ett svar på de kommersiella aktörer som erbjuder tjänsten.
– Ofta leder den digitala kontakten till ett fysiskt möte, då är det bra om regionen kan ha det inom sitt egna system så att patienten blir slussad rätt direkt, säger Agneta Niklasson (MP), ansvarig för digitaliseringsfrågor i Region Östergötland.
Men de som företräder projektet anser att läkarresurserna inte används optimalt när det enbart går att boka samtal med läkare och fysioterapeuter. De ser det också som problematiskt att vårdcentralernas kontakt med sina listade patienter minskar. Framförallt uppelever många att styrningen är otydlig.
– Ansvaret har varit för spretigt, medger Agneta Niklasson.
– Det har funnits en otydlighet och det är viktigt att vi tittar på det som tas upp här nu med en öppen och kritisk blick för att se om det ligger något i det. Den här rapporten är en väldigt viktig hjälp för oss att bli bättre.
Även pilotprojektet Vårdcentralen Direkt (som just nu testas på fem vårdcentraler) där patienter kan chatta gratis med sin vårdcentral har vissa brister gällande styrning. Enligt Agneta Niklasson har nu regionen börjat arbeta med ansvarsfrågan för att se till att det blir bättre. Dels tillsattes nyligen en utvecklingsdirektör för att ha ansvar för digitaliseringsfrågorna och dels har en beredning där politiker har specifikt ansvar för digitalisering införts.
Det finns dock satsningar som visat sig fungera bra. KBT via nätet är en framgång med många patienter som använder tjänsten. Något de drar lärdom av, säger Agneta Niklasson.
– Vissa typer av vårdkontakter lämpar sig väldigt bra till att vara nätbaserade, medan andra sjukdomar och ohälsa inte lämpar sig. Här har vi hittat något som verkligen fyller ett behov hos medborgarna, det gäller att utveckla sådant.