Lastbilen, en lastväxlare från Scania, levererades till Renall på torsdagsförmiddagen. Norrköpingsföretaget arbetar med allt från avfallshantering till bygglogistik och kör i dagsläget sina tunga fordon uteslutande på HVO, ett slags biodiesel.
– Vi har kört fossilfritt sedan 2016. Vi har över 80 tunga fordon och alla körs på HVO, säger Robert Sandsveden, miljö- och konsultchef på Renall.
Nu kompletteras fordonsflottan med en lastbil som drivs på ED95, ett etanolbaserat drivmedel. Robert Sandsveden berättar att tillgången på HVO är begränsad och att de vill satsa mer på lokalproducerade drivmedel.
– Inom en tvåårsperiod ska 15 procent av våra fordon drivas med andra bränslen än HVO. Etanol, RME och biogas är de bränslen vi tittar på.
Lantmännen Agroetanol har en anläggning på Händelö i Norrköping som tillverkar ED95.
– Det är ett etanolbaserat drivmedel anpassat för lastbilstransporter, säger Hugo Bodinson från Lantmännen Agroetanol.
Hur stor är efterfrågan på ED95?
– Vi ser en marknad som växer. Vi kan erbjuda ett bränsle som är närproducerat och hållbart för transportindustrin.
Lastbilen som nu har levererats till Renall ingår i ett nytt projekt som har startats i det östgötabaserade innovationsklustret Ethadrive. Totalt kommer ett tiotal fordon som drivs på ED95 att ingå i projektet, som ska pågå till 2022.
Projektledaren Peter Henriksson konstaterar att inköp av nya lastbilar är en stor investering för ett åkeri. Även om intresset för förnybara drivmedel är stort känner många att de behöver mer information innan de vågar satsa.
Projektet väntas kunna bidra till att öka takten i omställningen till ett fossilfritt transportsystem.
– Tanken är att vi ska dra kunskap och erfarenhet ur de som kör fordonen, så att vi kan räta ut så många frågetecken som möjligt kring ED95, säger Peter Henriksson.
Den som ska köra Renalls nya lastbil är Lina Bodin. Hon har jobbat som lastbilschaufför i fem år, varav två år på Renall, och blev tillfrågad om hon ville köra det nya fordonet.
– Det känns roligt att testa, säger Lina Bodin som ska använda lastväxlaren till att köra allt från containrar till grus och maskiner.
Den nya etanolbilen har en räckvidd på cirka 200 mil.
– Jag får kanske tanka lite oftare, men annars hoppas jag att det inte ska vara någon större skillnad.