Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Politikerna uppvaktar regeringen om flygplatsen

De tre kommunalråden från M, L och S går samman i en gemensam skrivelse till Försvarsdepartementet där man kräver att Norrköpings flygplats ska få status av beredskapsflygplats. Strax före jul kom beskedet från Trafikverket att det räcker med beredskap på flygplatserna i LInköping och Skavsta.

Sophia Jarl (M), Olle Vikmång (S) och Reidar Svedahl (L) ser glada ut på bildensom tagits på flygplatsen. Men nu är de upprörda och har skrivit till försvarsmakten om att flygplatsen inte permanentas som bredskapsflygplats.

Sophia Jarl (M), Olle Vikmång (S) och Reidar Svedahl (L) ser glada ut på bildensom tagits på flygplatsen. Men nu är de upprörda och har skrivit till försvarsmakten om att flygplatsen inte permanentas som bredskapsflygplats.

Foto: Micke Pihlblad

Nyheter2023-01-02 19:00

Så här uttrycker sig de tre – Sophia Jarl, moderaterna, Reidar Svedahl, liberalerna och Olle Vikmång, socialdemokraterna – mer formellt i brevet som skickats till Försvarsmakten: 

"Företrädare för Norrköpings kommun rekommenderar starkt, att Norrköpings Airport bekräftas att utgöra permanent beredskapsflygplats vilket ansvar kommunen och flygplatsens ledning är beredda att axla."

Det var under pandemin som flygplatsen tillfälligt utnämndes till beredskapsflygplats och de tre ledande politikerna visar med statistik att flygplatsen under de två åren utnyttjats flitigt. 2021 skedde total 117 landningar med ambulansflyg och man hade extraöppet 162 timmar för att kunna tillhandahålla servicen efter ordinarie öppettider. 2022 har man hittills76 landningar och extra öppet 112 timmar. Det finns också en gammal tradition att flygplatsen ställt upp när ambulansflyg behövt landa.

Utredningen som låg till grund för Trafikverkets beslut förordade också att Norrköping borde ingå i gruppen som skulle få status av bredskapsflygplats. Flera remissinstanser stödde förslaget. Men Trafikverket menade att Norrköping låg för nära både Linköping och Skavsta och därför inte behövdes. Och inte heller att så många beredskapsflygplatser behövdes som utredningen föreslog, nämligen 44.

De tre politikerna menar att kriget i Ukraina inte fanns med i utredningsunderlaget och att detta totalt förändrat säkerhetsläget i Sverige. Försvarsmakten svarade innan kriget bröt ut och då förordade man att Norrköpings skulle förlora sin status. De menar att Försvarsmakten visserligen skrev yttrandet före kriget men att man ändå redan då konstaterade att behovet är starkt av att ha flygplatser med närhet till flera transportslag. Norrköpings Airport är beläget nära både hamn, två europavägar och järnväg.

Brevet konstaterar också att Norrköping med kommundelen Vikbolandet är en känd infallsort för Försvarsmaktens krigsplanläggning. 

De tre kommunalråden konstaterar slutligen att Försvarsmakten har visat ett ökat intresse för Bråvallaområdet att användas för utbildningsinsatser. Vilket än mer visar att flygplatsen har en betydelse för totalförsvarets militära del både i kris och krig, säger de. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!