En detaljplan finns nu för en ny ringväg förbi stan, kallad Johannesborgsförbindelsen, mellan trafikplats Ljura och Norra promenaden. Kommunen hoppas att delar av planen ska kunna antas under andra kvartalet nästa år. Förbindelsen är indelad i fem etapper och hela projektet hoppas man ska bli klart kring 2030. Att få bort både privatbilister och långtradare som bara passerar stan har länge varit ett önskemål inte minst sedan de nya stadsdelarna Inre Hamnen och Butängen kommer allt närmare ett förverkligande. Idag finns en mycket besvärande barriär mellan Inre Hamnen och centrala stan i form av Hamnbron som är mycket tungt trafikerad av yrkestrafik på väg genom stan eller på väg mot hamnen. Så kan det inte fortsätta när närmare 3 000 människor kommer att bo där, menar man.
På kartan här ovan kan man se att förbindelsen kommer att färdigställas i fem etapper. En av dem, markerat med gult, håller på att bli klar redan nu och är bara en mindre justering av den befintliga vägen mellan trafikplats Ljura och Arkösundsrondellen. Den stora etappen är markerad med rött och står på tur när planen väl är antagna nästa år. Här ska en 1,5 kilometer lång helt ny bred väg anläggas. I denna etapp ska det bli fyra nya rondeller, en öppningsbar bro över Motala ström och helt nya vägar ska anläggas längs Lindövägen, Surgatan (den lilla gatstumpen mitt emot Rejmes), Röda Stugans gata och Jungmansgatan.
Den nya vägen kommer att ha två körfält i vardera riktningen och blir som bredast 35 meter fram till bron som ska byggas över strömmen. Den har Folkbladet tidigare berättat om och enligt planerna ska den vara klar 2026. På de 35 metrarna ska det också finnas utrymme för gång- och cykelvägar och alléträd på bägge sidor. Rondellerna byggs för anknytning till redan befintliga vägar. Idag får inget nytt byggas i kommunen utan att man också har beredskap för hur dagvattnet ska tas om hand. Utrymme för detta måste också skapas.
I etapperna därefter (på kartan markerade med blått och grönt) ingår också planer på en bro över järnvägen men det bygget är beroende av hur det blir med Ostlänken. Huvudprojektledaren John Bovellan på Norrköpings samhällsbyggnadskontor berättar:
– Vi är beroende av Ostlänkens dragning på väg in mot stan för att kunna planera för sträckan mellan Hanholmsvägen och Ståthögavägen där järnvägsbron ingår. Men det finns fler utmaningar på vägen som måste åtgärdas innan allt kan falla på plats. Förhandlingar med Lantmännen som berörs med sin anläggning vid strömmen pågår. En del av den mark vi måste ta i anspråk ägs av andra än kommunen och förhandlingar med berörda fastighetsägare längs den nya vägen pågår för att köpa loss den. Föroreningar kan förekomma speciellt vid Saltängen och Slottshagen som också måste åtgärdas, säger han.
Den etapp som är markerad med lila färg och som går mellan trafikplats Ljura och Lindövägen ligger längre fram i tiden eftersom den befintliga vägen till nöds kan användas som en del i den nya ringvägen.
– Den delen är ännu inte budgeterad men vi hoppas att bilisterna ändå kommer att välja den vägen eftersom det blir smidigare än att ta sig rätt genom stan, säger John Bovellan.