Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Planen för att få bort mer trafik från stadskärnan

Privatbilisterna och yrkestrafiken som vill undvika Norrköpings centrum på väg mellan E22 och E4 tvingas idag göra en sex kilometer lång omväg. Hittills har det därför varit mycket enklare att köra rätt genom stan. Under senare år har Norrköpings kommun aktivt arbetat för att den möjligheten ska försvinna. Nu presenteras en ny pusselbit.

Den nya ringleden runt Norrköpings stadskärna kommer att se ut så här. Sträckan i olika färger är dete nya, vägarna i resten av cirkeln finns redan.

Den nya ringleden runt Norrköpings stadskärna kommer att se ut så här. Sträckan i olika färger är dete nya, vägarna i resten av cirkeln finns redan.

Foto: Norrköpings kommun

Nyheter2022-07-30 06:45

En detaljplan finns nu för en ny ringväg förbi stan, kallad Johannesborgsförbindelsen, mellan trafikplats Ljura och Norra promenaden. Kommunen hoppas att delar av planen ska kunna antas under andra kvartalet nästa år. Förbindelsen är indelad i fem etapper och hela projektet hoppas man ska bli klart kring 2030. Att få bort både privatbilister och långtradare som bara passerar stan har länge varit ett önskemål inte minst sedan de nya stadsdelarna Inre Hamnen och Butängen kommer allt närmare ett förverkligande. Idag finns en mycket besvärande barriär mellan Inre Hamnen och centrala stan i form av Hamnbron som är mycket tungt trafikerad av yrkestrafik på väg genom stan eller på väg mot hamnen. Så kan det inte fortsätta när närmare 3 000 människor kommer att bo där, menar man.

På kartan här ovan kan man se att förbindelsen kommer att färdigställas i fem etapper. En av dem, markerat med gult, håller på att bli klar redan nu och är bara en mindre justering av den befintliga vägen mellan trafikplats Ljura och Arkösundsrondellen. Den stora etappen är markerad med rött och står på tur när planen väl är antagna nästa år. Här ska en 1,5 kilometer lång helt ny bred väg anläggas. I denna etapp ska det bli fyra nya rondeller, en öppningsbar bro över Motala ström och helt nya vägar ska anläggas längs Lindövägen, Surgatan (den lilla gatstumpen mitt emot Rejmes), Röda Stugans gata och Jungmansgatan.   

Den nya vägen kommer att ha två körfält i vardera riktningen och blir som bredast 35 meter fram till bron som ska byggas över strömmen. Den har Folkbladet tidigare berättat om och enligt planerna ska den vara klar 2026. På de 35 metrarna ska det också finnas utrymme för gång- och cykelvägar och alléträd på bägge sidor. Rondellerna byggs för anknytning till redan befintliga vägar. Idag får inget nytt byggas i kommunen utan att man också har beredskap för hur dagvattnet ska tas om hand. Utrymme för detta måste också skapas. 

I etapperna därefter (på kartan markerade med blått och grönt) ingår också planer på en bro över järnvägen men det bygget är beroende av hur det blir med Ostlänken. Huvudprojektledaren John Bovellan på Norrköpings samhällsbyggnadskontor berättar:

– Vi är beroende av Ostlänkens dragning på väg in mot stan för att kunna planera för sträckan mellan Hanholmsvägen och Ståthögavägen där järnvägsbron ingår. Men det finns fler utmaningar på vägen som måste åtgärdas innan allt kan falla på plats.  Förhandlingar med Lantmännen som berörs med sin anläggning vid strömmen pågår. En del av den mark vi måste ta i anspråk ägs av andra än kommunen och förhandlingar med berörda fastighetsägare längs den nya vägen pågår för att köpa loss den. Föroreningar kan förekomma speciellt vid Saltängen och Slottshagen som också måste åtgärdas, säger han. 

Den etapp som är markerad med lila färg och som går mellan trafikplats Ljura och Lindövägen ligger längre fram i tiden eftersom den befintliga vägen till nöds kan användas som en del i den nya ringvägen. 

– Den delen är ännu inte budgeterad men vi hoppas att bilisterna ändå kommer att välja den vägen eftersom det blir smidigare än att ta sig rätt genom stan, säger John Bovellan. 

Konsekvenser för miljön

En så kallad miljökonsekvensbeskrivning har gjorts. Där står bland annat: 

Detaljplanen ger förutsättningar för en ökad mängd fordon inom planområdet vilket kommer generera ökade bullernivåer. Men till följd av att mera bostadsnära områden avlastas bedöms effekterna på lång sikt bli positiva. 

Intrånget i Norra promenaden bedöms medföra måttliga-stora konsekvenser på kort sikt. På lång sikt beräknas konsekvenserna dock kunna bli positiva med hänsyn val av gestaltning och återplantering av träd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!