Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ostlänken försenas – fler fastigheter måste undersökas

Fler fastighetsägare än man trott från början kan drabbas av att grundvattnet sänks när Ostlänkens tunnel ska byggas genom Kolmården. Därför genomför Trafikverket nu ett extra samråd med de nya gårdar som kan drabbas.

Det är sträckan mellan Stavsjö-Loddby som nu måste kompletteras med flera utredningar. Den streckade gul/lila-linjen visar tunnelns dragning. Den börjar vid Böksjön och kommer ut vid Stenkullen.

Det är sträckan mellan Stavsjö-Loddby som nu måste kompletteras med flera utredningar. Den streckade gul/lila-linjen visar tunnelns dragning. Den börjar vid Böksjön och kommer ut vid Stenkullen.

Foto: Trafikverket

Nyheter2022-11-19 08:00

Det rör sig om fem olika områden längs den cirka åtta kilometer långa tunneln. Det handlar om områdena Bäckerslund, Bjärsjöholm och Dammhult norr om tunneln. Söder om handlar det om områdena Lillbjärka och Norrviken.

– Vi har modulerat på ett nytt sätt och upptäckte då att läckaget i grundvattnet kan påverka ett större område än det vi antog från början. Det är viktigt att också de här fastighetsägarna kan beskriva vilka effekter en sänkt grundvattennivå kan få för dem och deras marker. Det gäller både hur deras brunnar med dricksvatten påverkas men också vattenberoende naturvärden och byggnader i sättningskänslig jord, berättar Trafikverkets projektledare Fay Scafe. 

Hon har ansvar för den del av Trafikverkets 13 järnvägsplaner som går mellan Stavsjö och Loddby där tunneln ingår. Hela planen är 15 kilometer lång. Spåren kommer omväxlande att gå på bank, på bro, i skärning (det vill säga i en korsning) och i tunnel. 

– Fastställandet av den här järnvägsplanen kommer att försenas en del på grund av detta. Men samtidigt har vi fått tillbaka den Miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som vi tidigare skickat in till länsstyrelsen för att det krävdes vissa kompletteringar. Det gällde också vattenverksamheten i området så nu kan vi istället skicka in en komplett ny MKB under våren för ny granskning, säger Fay Scafe. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!