Det rör sig om fem olika områden längs den cirka åtta kilometer långa tunneln. Det handlar om områdena Bäckerslund, Bjärsjöholm och Dammhult norr om tunneln. Söder om handlar det om områdena Lillbjärka och Norrviken.
– Vi har modulerat på ett nytt sätt och upptäckte då att läckaget i grundvattnet kan påverka ett större område än det vi antog från början. Det är viktigt att också de här fastighetsägarna kan beskriva vilka effekter en sänkt grundvattennivå kan få för dem och deras marker. Det gäller både hur deras brunnar med dricksvatten påverkas men också vattenberoende naturvärden och byggnader i sättningskänslig jord, berättar Trafikverkets projektledare Fay Scafe.
Hon har ansvar för den del av Trafikverkets 13 järnvägsplaner som går mellan Stavsjö och Loddby där tunneln ingår. Hela planen är 15 kilometer lång. Spåren kommer omväxlande att gå på bank, på bro, i skärning (det vill säga i en korsning) och i tunnel.
– Fastställandet av den här järnvägsplanen kommer att försenas en del på grund av detta. Men samtidigt har vi fått tillbaka den Miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som vi tidigare skickat in till länsstyrelsen för att det krävdes vissa kompletteringar. Det gällde också vattenverksamheten i området så nu kan vi istället skicka in en komplett ny MKB under våren för ny granskning, säger Fay Scafe.