När den nya regeringen tillträdde i höstas stoppade man tillfälligt planerna för bland annat Ostlänken. Samtidigt skrotades tanken på ett system av nya stambanor för höghastighetståg genom Sverige. Trafikverket fick i uppdrag att göra nya utredningar för att få ner kostnaderna. Samtidigt skulle man se till att integrera de nya spåren så att också den regionala trafiken och arbetspendlingen kan få nytta av dem. Tidigare var de ju tänkta exklusivt för de nya höghastighetstågen. Nu har den utredningen kommit. Och den innebär att ytterligare 10,7 miljarder läggs till hela projektet. Den dyrare tunneln i Norrköping bidrar med två miljarder.
– Det här blir en förbättring för de lokala och regionala resenärerna, men även för trafikflödet när vi kan se till att fler tåg utnyttjar Ostlänkenspåren. Vi vill koppla ihop Södra stambanas spår med de nya spåren någonstans i Norrköping. En vidare utredning får visa var det är lämpligt. Antingen på de upphöjda spåren vid stationsområdet eller strax före, säger verksamhetsstyrningschef Ann-Sofie Atterbrand på Trafikverket som håller i planerna för den förändrade tågtrafiken i landet.
Folkbladet kunde redan i höstas berätta att tunnelbygget in mot stationsområdet kommer att både försena och fördyra projektet sedan man upptäckt att de bergtekniska förutsättningarna visat sig vara betydligt sämre än man bedömt tidigare. Så här skriver man i utredningen:
– Bred sprickzoner och uppsprucket mycket vattenförande berg och vatteninträngning i berget gör byggandet under staden väsentligt mer komplicerat.
Det nya stationsområdet i Norrköping kommer alltså troligen fortsätta att se ut ungefär så som det presenterades förra året med åtta spår och fyra plattformar medan Linköping troligen kommer att få banta det tänkta antalet spår från åtta till sex. Detta beror främst på att Linköping inte kommit lika långt i planeringen som Norrköping varför det blir enklare att tänka om där.
– Att göra så här stora förändringar i en redan tättbebyggt storstad är mycket komplicerat och som det ser ut nu är den bästa lösningen att stationsområdet får se ut som redan planerat i Norrköping, säger Ann-Sofie Atterbrand.