Som Folkbladet tidigare berättat vill regionen stoppa ett regeringsförslag som innebär att biogasbilar inte längre ska klassas som miljöbilar.
På tisdagen skickades ett brev till ansvariga ministrar med uppmaningen att inte ändra miljöbilsdefinitionen.
– Det är en styrka att vi gemensamt, region, kommuner och aktörer i Östergötland, kan agera för en åtgärd som ger ett bättre klimat och som kan rädda arbetstillfällen i länet. Förutom den stora klimatnyttan med biogas ur ett cirkulärt perspektiv skapar den regional tillväxt i Östergötland, säger Kaisa Karro (S), regionstyrelseordförande i Region Östergötland, i ett pressmeddelande.
– Sverige har ambitiösa energi- och klimatmål och trots att vi är världsledande i användning av förnybara drivmedel behöver produktion och användning ökas kraftigt om vi ska kunna nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta, säger Julie Tran (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden.
Vid sidan av regionen, länsstyrelsen och kommunerna har aktörer som Biogas research center vid Linköpings universitet, Cleantech Östergötland, Tekniska verken, Renall, Nodra, Scandinavian Biogas och LRF ställt sig bakom skrivelsen.
– Att ta bort biogasbilar ur miljödefinitionen skulle helt underminera marknaden för biogas som drivmedel och därmed riskera både den nuvarande östgötska produktionen och försvåra för nya anläggningar, säger Johan Rydberg, vd för Cleantech Östergötland.