Nyligen presenterades undersökningen Hållbara insikter 2020 som visar östgötarnas inställning till och kunskaper om hållbarhet.
Bland de tusen östgötar som deltagit anser nästan 90 procent att hållbarhet är viktigt för dem.
Allra viktigast tycks frågan vara för de unga och för kvinnor.
– Det är ett mycket positivt resultat som visar att hållbarhetsfrågan blir allt viktigare för fler och mer närvarande för oss som konsumenter och samhällsmedborgare. Fortfarande kan vi konstatera att de allra flesta förknippar hållbarhet med miljö och klimat, det vill säga ekologisk hållbarhet medan den social och ekonomisk hållbarhet inte är lika framträdande, säger Anna Axelsson, vd på Envima och en av initiativtagarna till Hållbara insikter, i ett pressmeddelande.
Undersökningen visar också att östgötarna är duktiga på att källsortera. 94 procent hävdar att de återvinner och källsorterar.
Att handla svenskt eller lokalproducerat är också något som östgötarna gärna gör. 76 procent uppger att de handlar svenskt eller lokalproducerat.
Över hälften av de svarande säger också att de anstränger sig för att konsumera mindre och nästan hälften undviker att flyga.
– Att källsortera verkar vara en hygienfaktor för östgötarna, något som ligger i linje med vad liknande undersökningar visar, säger Anna Axelsson.
I undersökningen fick de svarande även värdera ett 50-tal östgötska företag ur ett hållbarhetsperspektiv.
Det företag som rankades som hållbarast var Returpack/Pantamera följt av Östgötatrafiken, Tekniska verken, Svensk Plaståtervinning, Länsförsäkringar Östgöta, Kolmården, Bixia, Stjärnägg, Göta kanalbolag och Östenssons.
– Det är glädjande att se en så stor blandning av branscher i topplistan. Här finns alltifrån återvinningsföretag, transport och energi till försäkring, upplevelse och mat representerade. Det är viktigt att tydliggöra att rankingen visar hur hållbara företagen uppfattas och är en kombination av hur väl de bedriver sitt hållbarhetsarbete och hur väl de lyckas kommunicera det, säger Karin Ljungmark Malmström, vd på Identx.
Hållbara insikter är ett nystartat samarbetsprojekt mellan kommunikationsbyrån Identx, hållbarhetskonsultföretaget Envima och undersökningsföretaget Origo Group. Syftet med projektet är att ge insikter samt inspirera företag och verksamheter att ta nästa steg i sitt hållbarhetsarbete.