Det har hon varit sedan höstterminen dragit igång, och kommer fortsätta med tills hon fått en så klar bild som möjligt över vilka behovs som finns därute.
– Det är alltid lättare att få en bra bild om man själv är på plats, än om någon berättar för en. Det är många som har synpunkter, säger hon när vi träffas på Navestadsskolan efter att hon mött skolans rektorer.
Oftast är det just rektorer hon träffar, men hon har även mött specialpedagoger, lärare och annan personal och ibland tagit med sig matlådan för att få till sig åsikter i lunchrummet.
– Tanken är att vi ska sitta ned och prata om de utmaningar som finns. Jag vill höra vad de har för idéer och vilka beslut de tycker att vi behöver fatta.
Ett väldiskuterat område de senaste åren har varit resursgrupperna som togs bort och som ersattes med assistenter. Något som ledde till att utbildningsnämnden gick back och som nu bland annat renderat i en utredning om hur lösningen kring barn med speciella behov ska se ut i kommunens skolor. Här har kommunalrådet mötts av en "väldigt splittrad bild", som hon säger:
– Det kommer fram så olika bilder över vilka behov som finns. På vissa skolor säger man att det behövs flera behöriga lärare, medan man på andra säger att man har tillräckligt med behöriga lärare. Vissa behöver assistenter och andra extra resurser i korridoren, exemplifierar hon.
Hennes bild just nu är att det kan bli svårt att hitta en enhetlig lösning som ska gälla alla skolor. I stället gäller det att jobba med likvärdigheten i skolorna.
– Likvärdigheten gör att det kan se olika ut på olika skolor och det är något vi behöver jobba med. Jag tror vi behöver hitta olika modeller som passar olika skolor, och då måste vi utreda vad var och en behöver, säger hon.
En annan sak hon slagits av är hur slitna skol- och förskolelokalerna ibland är runt om i kommunen.
– Norrköpings kommun har inte prioriterat lokalerna på många år. Det märks att vi har ett uppdämt behov av renovering, säger Kikki Liljeblad, som också vill se över säkerheten, bland annat att alla kommunens skolor ska vara låsta:
– En viktig aspekt, både vad gäller renoveringar och nybyggnationer av skolor och förskolor är att alltid tänka på säkerheten, både för elever, lärare och vårdnadshavare, säger hon.