Trafikstarten för tre nya dubbeldäckartåg skedde utan pompa och ståt i början av veckan.
– Vi tänkte att det skulle bli en stor invigning men på grund av coronakrisen skjuter vi på eventet till hösten, säger Julie Tran (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland.
Sedan tidigare finns Mälartåg på sträckorna Örebro–Stockholm och Hallsberg–Stockholm. Från och med den här veckan körs alltså Mälartåg även mellan Norrköping och Stockholm.
– Det är glädjande att ännu fler resenärer nu får möjlighet att resa med nya Mälartåg. En kollektivtrafik som underlättar människors vardag är en förutsättning för att bli en attraktiv och konkurrenskraftig region som utvecklas på ett hållbart sätt.
Vad är den största skillnaden mellan Mälartågen och de gamla tågen?
– Det handlar mycket om komforten. Vi vill att fler ska kunna se tåg som en arbetspendlingsmöjlighet, säger Julie Tran.
Mälartågen är tillverkade i Schweiz. Varje tågsätt har 333 sittplatser och 24 fällstolar. De fasta sittplatserna är ställbara och har arbetsbord, tillgång till wifi, läslampor och eluttag. Tågen har klimatanläggning och uppfyller de senaste kraven på tillgänglighet. Dessutom finns plats för sex cyklar i varje tågsätt.
Resenärerna behöver inte betala extra för att få tillgång till alla bekvämligheter.
– Vi har ingen första eller andra klass. Det är en markering – oavsett var man sitter ska man ha ganska hög komfort.
Fler nya tåg sätts i trafik under hösten. Tanken är att samtliga avgångar ska trafikeras av Mälartåg till senhösten. Då ska alla SJ:s loktåg vara utbytta mot Mälartåg.
I det här läget handlar det inte om någon stor ekonomisk satsning, enligt Julie Tran. Men på längre sikt är tanken att även utöka antalet avgångar från Östergötland. Satsningen bygger på ett beslut som togs för ett flertal år sedan och som nu genomförs. Det är Mälardalstrafik – ett samarbete mellan regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland – som står bakom Mälartåg.
– Vi har reserverat medel i respektive region för en utökad trafik från 2022.
Fakta
Mälartåg ska trafikera följande fyra linjer:
Örebro–Eskilstuna–Stockholm (Uppsala) – december 2019
Hallsberg–Katrineholm–Stockholm – mars 2020
Norrköping–Nyköping–Stockholm – juni 2020
Linköping–Norrköping–Eskilstuna–Västerås–Sala – hösten/vintern 2020/2021