Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ny godsbangård kan börja byggas i augusti

Norrköpings nya godsbangård på Malmölandet kan snart börja byggas och kosta 175 miljoner kronor. Dagens bangård mitt i stan ligger i vägen för Ostlänken-bygget och för stadens möjligheter att utvecklas.

Snart kan godstågen slippa att växla inne i stan för att hitta sin destination. Den elektrifierade nya godsbangården och Kardonbanan (övre bilden) moderniserar hela godstrafikhanteringen.

Snart kan godstågen slippa att växla inne i stan för att hitta sin destination. Den elektrifierade nya godsbangården och Kardonbanan (övre bilden) moderniserar hela godstrafikhanteringen.

Foto: Trafikverket, Thomas Möller, TT

Nyheter2022-06-13 07:00

Trafikverket har haft projektet ute på anbud och ett norskt storföretag vann anbudsförfarandet. Men fram till mitten av juni kan beslutet överklagas av någon av de andra fem anbudsgivarna. Först då vet Trafikverket om bygget kan komma igång i augusti som det är tänkt.

Det är företaget NRC Group Sweden som i ett pressmeddelande avslöjar att de vunnit upphandlingen med det lägsta anbudet 175 miljoner kronor för att färdigställa godsbangården. Enligt pressmeddelandet från företaget ska bygget stå helt klart 2026. Men enligt Trafikverket hoppas man att delar av bangården ska kunna tas i bruk redan 2025. 

Med förbehållet att man fortfarande inte vet om upphandlingen är helt klar berättar Fredrik Brokvist, som är planeringschef för nya stambanor på Trafikverket, vad man hoppas att den nya bangården ska betyda.

– För järnvägsgodset blir det en stor förändring. Den nuvarande bangården inne i stan är nedsliten och ålderdomlig rent tekniskt. Vi kommer att få en mycket effektivare hantering av allt gods som transporteras på järnväg. Den nya bangården kan ta emot flera och längre tåg då spåren i området är längre. Vi räknar med att fler företag då ska kunna transportera sina varor på stålhjul istället för gummihjul vilket kommer att vara bra både för klimatet och miljö, konstaterar han och tillägger.  

– Det blir en supermodern anläggning som är helt elektrifierad och med en signalreglering som ger en säkrare hantering då man slipper den mänskliga faktorn. Den gamla bangården liksom industrispåren i Norrköpings omgivningar har inte varit elektrifierad vilket gjort att många tåg fått byta till diesellok för att kunna utnyttja bangården, berättar Fredrik Brokvist.

Men den nya anläggningen är mindre än den gamla vilket mött kritik från vissa stora godsföretag som är vana att de kan ha godsvagnar som inte använts uppställda på bangården under lång tid. 

– Men egentligen är det inte bangårdens uppgift. Vi menar att företagen har skyldighet att hitta uppställningsplatser för vagnar som står still länge på egen hand. Däremot finns det visst utrymme för att låta vagnarna stå under kortare tid också på den nya bangården, säger Fredrik Brokvist.

På Norrköpings kommun ser man med stor förväntan på att godsbangården ska stå klar. Gunnar Cederberg, avdelningschef Strategi och Exploatering på samhällsbyggnadskontoret tror att anläggningen kommer att öka Norrköpings hamns attraktionskraft ordentligt.

– Den nya godsbangården tillsammans med den nya Kardonbanan innebär att godstågen nu kan åka hela vägen från stambanan direkt ut till hamnens industrispår utan någon omkoppling till diesellok. Spåret blir nämligen elektrifierat hela vägen. Och idag är det ett viktigt kommersiellt argument att transporterna är snabba och effektiva, säger Gunnar Cederberg som berättar att satsningen innebär att Trafikverket köpt loss en del av Bravikenspåret som ägs av Holmen. Det är den delen som går mellan stambanan fram till området där bangården ska byggas. (Markerat med brunt på kartan)

När den gamla bangården kan skrotas kommer kommunen kunna fortsätta planeringen med det man kallar stadsutveckling. Bangården upptar en stor attraktiv yta mitt i stan som dels ska se till att Ostlänken får plats men också kommer att frigöra ytor för just stadsutveckling. 

NRC Group Sweden

NRC group har lämnat lägsta anbudet och presenterar sig så här i ett pressmeddelande: "Vi är den ledande järnvägsinfrastrukturen i Norden med mer än 2000 medarbetare i Norge, Finland och Sverige. Vi har haft en betydande tillväxt sedan starten 2011 och har en omsättning på cirka 6,5 miljarder norska kronor med huvudkontor beläget i Lysaker, Oslo. Bygget i Norrköping är ett perfekt tillfälle att visa företagets breda kunskap i ett svep: anläggning, bana, el signal och tele."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!